Tech

Principiel afgørelse om regning på 1.920 kr.: App-forvirring koster Yousee-kunde dyrt

En mobilkunde afkræves 1.920 kr. for to timers opkald til Zambia. Hun afviser imidlertid at betale med henvisning til, at opkaldene er sket via gratistjenesten WhatsApp.

Artiklens øverste billede
En Yousee-kunde mente, at hun ringede til udlandet gratis via WhatsApp. Yousee fastholdt, at opkaldene var sket via simkortet og forlangte 1.920 kr. Sagen endte derfor i Teleankenævnet. Foto: Gregers Tycho

Yousee og en utilfreds mobilkunde har været en tur i Teleankenævnet i en strid om to mobilsamtaler til Zambia til en samlet pris på 1.920 kr.

Samtalerne fandt sted i oktober 2021. Den kvindelige Yousee-kunde bestrider ikke samtalerne, men slår fast, at de fandt sted via app’en WhatsApp.

»Klager gør gældende, at opkaldende er foretaget gennem WhatsApp. Med WhatsApp kan man benytte tale- og videoopkald gratis, herunder også til udlandet,« lyder det i ankenævnets gennemgang af sagen.

Den utilfredse Yousee-kunde påpeger ydermere, at hun gennem årene ofte har brugt app’en til at tale med sin familie i udlandet, og at det aldrig tidligere har afstedkommet problemer i form af uventede ekstraregninger.

Klager gør gældende, at opkaldende er foretaget gennem WhatsApp.

Teleankenævnet om striden om en mobilregning på 1.920 kr.

Og hvorfor overhovedet ringe via Yousee-abonnementet, når WhatsApp er gratis at bruge, spørger hun retorisk.

Desværre for Yousee-kunden kan Danmarks største mobiludbyder ikke se, at opkaldene er sket via WhatsApp. I stedet står de to samtaler af hver en times varighed til at være sket via kundens Yousee-simkort.

Her koster opkald til Zambia 16 kr. i minuttet, og med 120 minutters snak i løbet af den 8. oktober 2021 bliver det i alt til 1.920 kr.

Yousee forklarer, at selskabet ikke er ansvarlig for, om WhatsApp har fungeret efter hensigten. Samtidig viser tekniske undersøgelser af kundens simkort, at »forbruget er foretaget via klagers simkort, og der er ikke fundet fejl i det fakturerede forbrug«.

Teleankenævnet peger i gennemgangen af klagesagen på, at Yousee-kunden som udgangspunkt hæfter for alle samtaler, der er registreret på det udleverede simkort.

»Dette udgangspunkt gælder også, såfremt forbruget er foretaget på en utilsigtet måde,« anfører ankenævnet.

Eftersom Yousee-undersøgelser ikke har afdækket tekniske eller administrative fejl, er det derfor op til kunden at bevise, at samtalerne vitterlig blev gennemført via WhatsApp.

»Nævnet finder ikke, at klager alene ved sin egen forklaring om, at klager har benyttet tjenesten WhatsApp vedrørende de to opkald, har løftet bevisbyrden for, at det påklagede forbrug ikke er foretaget af klager selv eller andre med adgang til klagers mobiltelefon,« anfører Teleankenævnet i sagen.

Enden på klagesagen bliver, at nævnet finder, at Yousee-kunden hæfter for regningen på 1.920 kr. for to opkald til Zambia. Til gengæld forbliver det et mysterium, hvad der gik galt med brugen af WhatsApp den 8. oktober 2021.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.