Strid om 40 regninger: Yousee-kunde betalte i otte år for tv-pakke på fraflyttet adresse
I otte år betalte en kunde for en tv-pakke på en fraflyttet adresse. Kunden kræver penge tilbage. Yousee afviser: Vi har sendt mere end 40 regninger, der alle er blevet betalt.
Det handler om at holde et skarpt øje med betalingsoversigten, når man som tele- og tv-kunder skifter bopæl.
Det viser en principiel afgørelse i Teleankenævnet, hvor en Yousee-kunde i otte år betalte for en tv-pakke på en adresse, som kunden ikke længere boede på.
Det er fremgået af alle regninger, at der var tale om opkrævning for klagers tidligere adresse, og da der ikke er gjort indsigelse mod opkrævningerne før den 9. februar 2021, har indklagede ikke været vidende om, at klager ikke længere ønskede en tv-pakke på den tidligere adresse.
Sagen handler kort om, at kunden den 27. august 2013 skifter bopæl. I den forbindelse meldes flytning af et bredbåndsabonnement, en sikkerhedspakke og en særlig Yousee Plus-aftale, som omfatter en særlig Yousee-tv-boks benyttet i forbindelse med kundens tv-pakke – også leveret af Yousee.
Tv-pakken flyttes dog ikke, fordi der er fællesantenne på den nye adresse, som Yousee-kunden flytter til. Derfor opsiges tv-pakken. Det er i hvert fald, hvad kunden tror, efter at have modtaget en kreditnota omkring Yousee-løsningerne på den fraflyttede adresse.
Men tv-pakken er ikke nævnt på kreditnotaen, og i otte år modtager og betaler kunden efterfølgende mere end 40 opkrævninger for en tv-pakke knyttet til den tidligere adresse.
Klagesagen i Teleankenævnet
»Indklagede vejledte ikke klager om, at indklagede ikke havde opsagt fuldpakken på den gamle adresse, selv om indklagede kendte til klagers flytning,« anfører den utilfredse Yousee-kunde i sin klage til Teleankenævnet.
Tages afsæt i en månedlig gennemsnitspris på 500 kr. for en fuldpakke fra Yousee, har kunden gennem årene betalt 48.000 kr. for en tv-pakke, som aldrig er blevet benyttet.
Yousee peger derimod på, at dels er tv-pakken aldrig blevet opsagt, og dels er alle regninger løbende blevet betalt af kunden.
»Det er fremgået af alle regninger, at der var tale om opkrævning for klagers tidligere adresse, og da der ikke er gjort indsigelse mod opkrævningerne før den 9. februar 2021, har indklagede ikke været vidende om, at klager ikke længere ønskede en tv-pakke på den tidligere adresse,« anfører Yousee overfor Teleankenævnet.
Selv om Yousee-kunden har betalt i otte år for en ubrugelig tv-pakke, ønsker kunden alene penge retur fra Yousee for de seneste to år, da dette krav er i tråd med lignende afgørelser truffet i Teleankenævnet.
Nævnet hæfter sig imidlertid ved, at ansvaret for at følge op på den overflødige tv-pakke først og fremmest ligger ved Yousee-kunden.
Dels burde kunden have reageret, da der fortsatte med at dukke regninger på tv-pakken op på betalingsservice, og dels kunne Yousee ikke vide, om kunden ønskede en tv-pakke på den tidligere adresse, eftersom kunden havde en anden tv-løsning på den nye adresse, lyder det.
Derfor finder nævnet, at kunden har udvist »en sådan passivitet«, at hun ikke har krav på at få penge retur fra Yousee, fastslår Telenævnet i sin afgørelse.