Tech

Lightyear løfter sløret for sin første soldrevne bil

Et hollandsk startup har skabt en bil, der høster energi af solens stråler, men at erhverve sig den bliver tilsyneladende en dyr affære.

Artiklens øverste billede
De første knap 1.000 Lightyear-biler skal produceres af finske Valmet Automotive. Foto: Arkiv

Det er allerede flere år siden, den hollandske iværksættervirksomhed Lightyear begyndte at gøre væsen af sig og den elbil, den angivelig var ved at udvikle.

Til forskel fra almindelige elbiler, der som udgangspunkt altid er afhængige af elnet og ladestandere, ville Lightyear skabe en bil med solceller på taget, så batteriet lades op, når solen skinner.

Med en smule forsinkelse meddeler det hollandske firma nu, at den første model, som hedder Lightyear 0, er klar til produktion. Sådan da.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

For selvom Lightyear mener at kunne levere de første biler i løbet af i år, vokser træerne ikke ind i himlen. Det er stadig begrænset, hvor langt den kan køre på solenergi, og så gør dens pris, at den fortsat må betragtes som en sci-fi-drøm for de fleste.

De første 949 biler, som Lightyear nu vil begynde at producere, koster 250.000 euro stykket. Det svarer til 1,86 mio. kr. Selv med elbil-rabat på registreringsafgiften løber det op.

Anskaffer man sig alligevel en Lightyear 0, kan man ifølge producenten se frem til, at de fem kvadratmeter solceller, der dækker både køler, tag og bagsmæk, kan levere strøm nok til omtrent 70 kilometers kørsel på solrige dage.

På et år bliver det til to måneders kørsel på solkraft, hvis man befinder sig i Amsterdam, og op til syv måneder, hvis man er i Portugal, lyder det.

»Ved at tilføje en ny energikilde, nemlig solen, får du vished om, at du altid vil have den opladning, og at du vil have brug for at lade op langt sjældnere,« sagde adm. direktør og medstifter Lex Hoefsloot i forbindelse med denne uges præsentation af Lightyear 0.

Får man alligevel - måske på en overskyet dag - brug for at oplade batteriet med et kabel, er man ifølge Lightyear ikke afhængig af særlige ladestandere eller udtag; man kan tilslutte bilen en helt almindelig stikkontakt, hvis man kun har sådan en til rådighed.

Fra 2024 eller 2025 forventer Lightyear at begynde at producere at en billigere udgave af Lightyear 0. Den skal koste omtrent 30.000 euro, hvad svarer til cirka 223.000 kr.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.