Apple betaler 365 mio. kr. i erstatning for »værste produkt i Apples historie«
I fire år brugte Apple en type tastaturer, som blev berømte og berygtede for at gå i stykker hurtigt. Nu har Apple accepteret at betale erstatning til udvalgte kunder i et forlig i USA - men erkender ingen skyld.
Apple bryster sig normalt af glade kunder. Men i fire år var der én ting, som kunne få selv passionerede Apple-fans til at skumme: Tastaturet på Apples bærbare computere. En brødkrumme eller andet snavs i miniformat kunne nemlig snige sig ind under en tast og sætte den ud af spillet.
På trods af protesterne holdt Apple fast i tastaturtypen og droppede den først i 2019. Men nu er Apple endt med at give kritikerne ret – på en måde. I et fælles søgsmål mod Apple har en række utilfredse kunder nemlig forhandlet en erstatning på 365 mio. kr. ud af Apple – som dog af juridiske grunde fastholder, at der ikke var noget problem med tastaturerne. Det skriver Reuters.
Sommerfugle-tastaturet – opkaldt efter formen på mekanikken under hver tast – så dagens lys på den nye stribe Macbooks fra 2015. Det blev fremhævet som en nyskabelse, som gjorde det muligt at spare en smule i tykkelsen, men samtidig give en passende klik-fornemmelse, når man trykkede en tast ned.
Men efterhånden begyndte Macbook-køberne at brokke sig. Tastaturet var meget følsomt over for snavs, som altså kunne gøre hele computeren ubrugelig, hvis bare ét bogstav blev sat ud af spillet. Skete det efter garantiens udløb, stod man overfor en relativ dyr reparation, hvor hele computeren skulle skilles ad og en del af chassiset skiftes ud.
Apple forsøgte ad flere omgange at forbedre tastaturet, blandt andet med en silikone-forsegling, men problemerne forsvandt ikke. Undervejs har Apple også forlænget garantien på tastaturerne til fire år i et forsøg på at dæmme op for kritikken fra kunderne.
Forliget i USA gælder kun amerikanske kunder og kun i syv stater. Har man selv måtte betale for at løse problemet, kan man få op til 2.900 kr. i erstatning, og dem som har fået repareret deres Macbook to gange står forrest i køen. Hvor langt puljen på 365 mio. kr. rækker afhænger af, hvor mange utilfredse Apple-kunder, som melder sig. Op til en tredjedel af beløbet er i øvrigt afsat til at betale advokatregningen.
Apples produkter er notorisk dyrere end næsten alle konkurrenter, og til gengæld forventer kunderne at få et produkt, der også er bedre. Men sommerfugle-tastaturet rokkede ved den forståelse, ifølge tech-analytiker John Gruber, som dækker Apple tæt.
»Jeg mener, at disse tastaturer er det værste produkt i Apples historie. Macbooks burde have branchens bedste tastatur, men i stedet har de det værste. De skader omdømmet af Macbook-brandet i lang tid frem,« skrev han tilbage i 2019.
Også i Wall Street Journals spalter blev Apple kritiseret for tastaturet af avisens tech-journalist Joanna Stern. Hun skrev en klumme om problemet, hvor bogstaverne ’e’ og ’r’ manglede hele vejen igennem, som en illustration af, at det var stærkt irriterende med et fejlbehæftet tastatur.