Tech

Verdens første testflyvning med elektrisk passagerfly gennemført: Otte minutter i luften

Et el-fly med plads til ni passagerer har klaret en testflyvning på otte minutter - den første af sin slags. Men selvom der er købere til flyet, er der stadig lang vej til levering.

Artiklens øverste billede
Flyet fra Eviation ligner næsten et almindeligt fly, men er drevet frem af elmotorer med strøm fra batterier. Foto: Eviation

Mens vi er blevet vant til at se Teslaer og andre elbiler bevæge sig rundt i trafikken med en stille hvislen, er flyvemaskiner stadig drevet frem af brølende jetmotorer.

Men det forsøger en række iværksættere og opfindere kloden rundt at lave om på, og nu har konceptet med eldrevne fly nået en milepæl: Et fly med plads til ni passagerer og to piloter har på ren batterikraft taget en flyvetur på otte minutter i én kilometers højde. Det skriver CNN.

Flyet, som er døbt Alice, er udviklet af det israelske firma Eviation, men testflyvningen fandt sted i USA lidt uden for Seattle.

»Det her er historisk. Vi har ikke set teknologien til at drive et fly frem ændre sig, siden vi gik fra cylindermotorer til turbinemotorer (jetfly, red.). Det var i 1950’erne, vi sidst så en helt ny teknologi slå igennem,« sagde direktøren for Eviation, Gregory Davis, til CNN.

Under testflyvningen var der kun én pilot ombord og ingen passagerer, men målet er at kunne flyve cirka 460 kilometer med fuld last. Dermed er flyet udviklet til kortere, regionale ture, som for eksempel indenrigsruter i Danmark. Der skal nemlig være ret meget buffer, så man i en nødsituation kan flyve videre til næste lufthavn, og dermed er planen at kunne håndtere ruter på cirka 300 kilometer.

Flyets tophastighed er lige over 500 kilometer i timen, mens et normalt jetdrevent passagerfly i dag typisk flyver næsten dobbelt så hurtigt.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Det er dog ikke ligetil at videreudvikle flyet Alice til at kunne nå målene for last og rækkevidde, for batterier er tunge og er rent teknisk ikke helt modne endnu.

Eviation-topchefen sagde ifølge det lokale medie KUOW, at det af samme grund nok først er i 2027, at selskabet kan leverer fly til de kunder, som allerede har bestilt nu. Batteriteknologien skal nå at udvikle sig yderligere, før det er kommercielt muligt. Og så skal USA’s luftfartsmyndigheder godkende flyet, en proces som er svær at forudsige, fordi det er en ny teknologi i luftfart.

En af de interesserede kunder er logistikgiganten DHL. Selskabets direktør for flådestyring af fly var rejst fra sin base i Bahrain til USA’s vestlige hjørne for at overvære testen. Og han ville gerne have leveret en stak elektriske fly med det samme, rapporterede KUOW.

»Forhåbentligt vil ’Alice’ kunne udvide sin rækkevidde og nyttelast i fremtiden,« sagde DHL-direktøren Geoff Kehr, som foreløbigt har bestilt 12 fly hos Eviation.

En stribe selskaber udover Eviation arbejder på at udvikle elektriske fly, men kæmper mod de samme begrænsninger i batteriteknologien. I nogle tilfælde er designet radikalt anderledes end et normalt fly, da fremtiden ifølge disse opfindere vil være ’flyvende biler’, altså en slags selvflyvende små helikoptere til kortere ture.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.