Tech

Topchef vil gøre Nuuday til telekunders førstevalg, men har tabt 20.000 kunder på 92 dage

Nuuday-topchef Jon James er tilfreds med 3. kvartal, selv om det nærmest kun er antallet af mobilkunder og omkostningerne, der er i vækst.

Artiklens øverste billede
Britiskfødte Jon James har stået i spidsen for TDC-ejede Nuuday siden juni 2021. Foto: Stine Bidstrup

20.000 tabte kundeforhold i årets 3. kvartal. Det er det kontante udbytte på kundesiden for TDC-ejede Nuuday, der samler koncernens kundevendte forretninger som Yousee, Telmore, Hiper, TDC Erhverv og Eesy.

Udviklingen sætter direkte spor i de økonomiske nøgletal, idet omsætningen år til år er dykket 1 pct. til 3.639 mio. kr., mens overskuddet på de daglige forretninger er gået 12,1 pct. tilbage. Alligevel er Nuuday-topchef Jon James tilfreds med udviklingen i Danmarks største telekoncern.

»Vores resultater i 3. kvartal viser, at vi leverer på vores mission om at stabilisere kundebasen særligt inden for strategisk vigtige områder, men vi forbedrer kvaliteten af vores produkter og kundeoplevelser,« lyder det fra Jon James i en skriftlig kommentar til det netop udsendte kvartalsregnskab.

At den britiskfødte Nuuday-topchef er tilfreds oven på et kvartal, hvor det kun er mobilforretningen, der har leveret vækst, hænger givetvis sammen med netop fremgangen i den for Nuuday vigtige mobilforretning og en beskeden tilbagegang i den ligeså vigtige bredbåndsforretning.

Derimod bløder den gammeldags fasttelefonforretning, ligesom tv-forretningen i Yousee - trods den nylige lancering af fremtidens tv-løsning Yousee Play - taber 13.000 kunder svarende til, at Yousee og Nuuday har tabt 141 tv-kunder hver eneste dag i august, september og oktober.

Topchefens tilfredshed ændrer da heller ikke på, at Jon James, der overtog chefstolen i Nuuday i juni sidste år, alene i 2022 har tabt 120.000 kunder. En udviklng, som står i skærende kontrast til teledirektørens personlige ambitioner som Nuuday-topchef.

»Jeg er her for at gøre Nuuday til et selskab, som danske forbrugere og virksomheder er stolte af og opfatter som det naturlige valg. Det er i hvert fald sådan, jeg beskriver opgaven for mig selv,« forklarede Jon James sidste måned til Finans om sine personlige målsætninger for at have takket ja til Nuuday-jobbet.

Trods det vigende driftsoverskud har Nuuday øget omkostningerne i 3. kvartal med 2,3 pct. i forhold til samme kvartal sidste år, hvor 2021 samlet set endte med et fald i omkostningerne på 6,3 pct.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.