80 pct. af Spotifys toplinje strømmer til musikbrancen
Den svenske musiktjeneste Spotify oplevede en stigning i omsætningen i 2013, men måtte aflevere mere end 80 pct. af toplinjen til pladeselskaber og rettighedshavere.
Disse udgifter beløb sig til 605 mio. euro, svarende til 4.500 mio. kr., og derfor kunne Spotify i perioden ikke generere en positiv bundlinje.
Det skriver Financial Times.
Sidste år steg omsætningen fra 430 mio. euro til 747 mio. euro, men royalties og distributionsomkostninger, der udgjorde mere end fire femtedele af nettoomsætningen, var ikke sød musik i Spotifys ører.
Til sammenligning udgjorde udgifterne til salg og marketing i samme periode 111 mio. euro, hvilket skabte et EBIT-underskud på 93 mio. euro. Tallene sætter således spørgsmålstegn ved, hvorvidt det overhovedet er muligt at være profitabel i musikstreamingindustrien.
Spotify mener dog, at selskabet over tid ikke får nogen problemer med at skabe et overskud, eftersom det stadig udvider antallet af brugere, der netop er rundet 50 mio., hvoraf 12,2 mio. brugere er betalende abonnenter.
- Vi tror på, at vi vil kunne generere betydelige indtægter i takt med, at vores rækkevidde udvider sig, og vores marginer forbedres. Vi vil derfor ufortrødent fortsætte investering i vores produkt og marketing for at tiltrække flere brugere, udtaler en talsmand fra Spotify til Financial Times.
Ritzau Finans