Tech

Pokémon-trænere bruger millioner på populær app

I Tyskland har 142.000 af Pokémon Go-spillerne brugt over 740 kr. på den populære app.

Artiklens øverste billede
Det anslås at 13 pct. af den voksne befolkning i USA, Storbritannien og Tyskland har downloadet Pokémon Go. Foto: Peter Steffen/AP

Over hele verden går børn og voksne dagligt på virtuel Pokémon-jagt, og det er en indbringende affære for folkene bag den populære Pokémon Go-app.

Pokémon-trænere har i løbet af spillets første uger på markedet spenderet 268 mio. dollars - svarende til ca. 1,7 mia. kr. - på det vanedannende spil.

Det skriver Financial Times på baggrund af en international undersøgelse, som Yougov har foretaget blandt næsten 50.000 spillere i Storbritannien, USA og Tyskland.

»Vores research viser, at forbrugsniveauet over fem uger i bare tre lande løber op i over en kvart milliard dollar,« siger leder af Yougov Reports, Stephen Harmston og fortsætter:

»Begynd at projicere det over tid og fordelt over de 72 lande, hvor Pokémon Go er tilgængeligt, og så vil du se, hvor hurtigt, dette bliver et spil med en milliardomsætning.«

Pokémon Go er gratis at downloade og spille, men som i mange andre apps kan man betale sig fra forskellige tjenester i spillet, og det vælger mange at gøre. Ifølge undersøgelsen bruger en ud af fem spillere rigtige penge i spillet.

Alene i Storbritannien har 1 mio. spillere haft kreditkortet fremme inden for spillet første måned på markedet. De beløb, der er blevet brugt, svinger mellem 7 kr. og 130 kr.

I USA og Tyskland har hhv. 29 pct. og 20 pct. brugt penge på appen. Blandt de tyske fans har 9 pct. - svarende til 142.000 spillere - brugt over 740 kr. i appen.

Det kan lyde som mange penge at bruge på noget, som af mange opfattes som et børnespil. Blandt de adspurgte i undersøgelsen er en tredjedel dog respondenter på over 35 år med højere indkomster, og det estimeres, at 13 pct. af den voksne befolkning i USA, Storbritannien og Tyskland har downloadet spillet.

Pokémon-feberen ser ingenlunde ud til at aftage. Blandt den førnævnte voksne befolkningsgruppe fortsætter 90 pct. af respondenterne med at spille spillet, fire uger efter de har downloadet det, og spillet genererer fortsat flere millioner downloads hver dag.

Niantic, der står bag spillet, er i fuld gang med at udforske det kommercielle potentiale. Udviklerne vil formentlig komme til at lade restauranter, biografer og barer købe sig til at blive vist som fremtrædende steder i spillet for at lokke kunder til.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.