Tech

Derfor røg Jeremy Clarkson og Top Gear til Amazon: Netflix kunne ikke følge med

I lang tid gik der rygter om, at ex-Top Gear-værterne Clarkson og co. lavede aftaler med Netflix. Men i sidste ende var pengepungen for lille.

Artiklens øverste billede
De tre værter, fra venstre James May, Jeremy Clarkson og Richard Hammond, var for dyre for Netflix. Foto: Stefan Rousseau

Har du Netflix? Det har over 700.000 danske husstande og i øvrigt 83 mio. andre mennesker verden over.

Streamingtjenesten er med andre ord uhyre populær med bl.a. en lang række hitserier, der tiltrækker seere fra alle verdensdele.

Men Netflix fik aldrig fat i Jeremy Clarkson, Richard Hammond og James May, der tilsammen udgjorde trioen bag verdens mest sete faktuelle program med 350 mio. seere, BBC's Top Gear, indtil sidste år da korthuset væltede.

Jeremy Clarkson blev fyret efter et skænderi med sin producer. Hammond og May fulgte efter. Top Gear var en saga blot indtil tidligere i år, da serien blev relanceret med nye værter og med det samme tabte en stor del af sin seerbase.

De tre ex-værter var i en lang periode til møder med forskellige mulige interesserede, herunder Netflix. Men det blev Amazon, der løb med sejren, og programmet The Grand Tour med Clarkson, Hammond og May får således premiere senere i år.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Men hvorfor fik Netflix, som er så voldsomt populær over hele verden, ikke programmet?

De havde simpelthen ikke penge nok.

Sådan lyder det i et interview med Netflix' administrerende direktør, Reed Hastings, til den britiske avis The Guardian:

»Vi bød på Jeremy Clarksons show, men de bød mere. Da de vandt programmet, var vi sådan: "Wow, det er virkelig mange penge",« siger han til avisen.

"Virkelig mange penge" er de 160 mio. pund eller ca. 1,4 mia. kr., som Amazon indtil videre smider i programmet over de næste tre år.

Gennemsnitligt koster hver enkelt episode af det nye program, The Grand Tour, knap 40 mio. kr.

Og der kunne Netflix bare ikke følge med. Sådan er virkeligheden, man vinder nogle og taber andre, lyder det fra direktøren, som trods tabet til Amazon glæder sig til at se den nye serie:

»Måske kommer det til at virke for dem, det kunne det sagtens. Det kan blive et fantastisk show. Det er svært at sige, indtil vi har set det.«

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.