Tech

Kinas frække smartphone-dreng er ude i frit fald

For to år siden var Xiaomi verdens mest værdifulde tech-startup. Nu er den Kina-baserede virksomhed ude på en ordentlig rutsjetur.

Artiklens øverste billede
Lei Jun, koncernchef for Xiaomi, er flere gange blevet sammenlignet med Apple-bosser. Foto: AP

"Kinas Apple" er Xiaomi blevet kaldt.

Virksomheden havde det hele. En smart og karismatisk Steve Jobs-klon som chef. De samme fest-lignende events, hver gang virksomheden lancerede noget nyt. Ekstatiske fans.

Men i andet kvartet 2016 svandt virksomhedens smartphone-salg med hele 38 pct.

Det er meget, når 95 pct. af ens forretning består af salg af smartphones i Kina, og når det marked samtidig blomstrer med 5 pct. årligt.

Det gik ellers kun én vej, siden virksomheden startede i 2010: Opad med raketfart. Og ambitionen for 2015 var klar: 100 mio. solgte enheder.

Men der blev "kun" solgt omkring 70 mio., og omsætningen steg med blot 3,7 mia. yuan og ikke de 25 mia., virksomheden havde kalkuleret med.

Kinas top fem smartphone-producenter. Kilde: IDC.

10,5 mio. solgte enheder i andet kvartal 2016 er ikke meget, når konkurrenterne Oppo og Vivo stormer frem, samtidig med at giganten Huawei stadig langer en positiv vækst over disken.

Årsagen skal findes i manglende marketing, lyder det ifølge Business Insider fra analysevirksomheden IDC.

Xiaomi har nemlig indtil nu ikke givet meget for brand marketing. Faktisk har virksomheden tværtimod været stolt over, at den primære måde, folk har fået kendskab til brandet på, har været via rygter og mund-til-mund.

»Xiaomi startede trenden med at sælge sine telefoner online, og andre producenter fulgte snart trop med deres eget online brand. Men efter Oppos succes med deres R9, har flere producenter redet med på trenden med at hyre kendisser til at repræsentere sit brand og på den måde appellere til det yngre segment,« forklarer IDC-analytiker Xiaohan Tay.

Den virkelighed er nu gået op for Xiaomi, men det er bare ikke længere nok, mener Xiaohan Tay.

For i en tid, hvor alle smartphones ligner hinanden både indeni og udenpå, er brand-loyalitet røget fløjten, lyder det fra IDC.

Det betyder, at det nu mere end nogensinde er nødvendigt at tænke ud af boksen for at vende skuden.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.