Tech

Spotify og Universal indgår aftale - kunstnerne kan selv begrænse adgangen

Med en ny aftale mellem Spotify og Universal Music Group kan Universals kunstnere spærre nyudgivelser bag betalingsmur de første 14 dage.

Svenske Spotify har indgået en ny aftale med Universal Music Group om adgangen til musik fra Universals kunstnere. Foto: Mitsuru Tamura/AP Images/Arkivfoto

Det har været rygtet undervejs på det seneste, og nu har Spotify indgået en aftale med det store produktionsselskab Universal Music Group, som kan begrænse adgangen til den nyeste musik fra kunstnere, der er under Universals paraply. Aftalen gælder med det samme.

Det skriver Spotify i en pressemeddelelse.

Aftalen mellem Spotify og Universal Music Group giver Universals kunstnere muligheden for at låse deres nyudgivelser i 14 dage, så det kun er de betalende Premium-brugere, der kan høre den nyeste musik med det samme. Singler fra nyudgivelserne vil stadig være tilgængelige for alle brugere.

»Denne aftale bygger på en fælles kærlighed til musik og skaber værdi for artisterne, samtidig med at den giver fansene, det de ønsker. Vi ved godt, at ikke alle album skal udgives på samme vis, og vi har arbejdet hårdt med Universal for at udvikle en ny, fleksibel aftale om nyudgivelser,« skriver stifter og adm. direktør i Spotify Daniel Ek i pressemeddelelsen.

Universal Music Group er en af de største i musikbranchen. De repræsenterer en lang række af de mest populære kunstnere som eksempelvis Drake, Taylor Swift og Eminem. I Danmark er kunstnere som L.I.G.A, Gulddreng og Tina Dickow en del af Universalfamilien.

Netop Taylor Swift fjernede i 2014 sin musik fra tjenesten, i protest over at Spotify indtil nu har stået stejlt på, at alle brugere skulle have adgang til den samme musik.

Den nye aftale kommer på et tidspunkt, hvor Spotify ifølge mediet Techcrunch har udsat en længe ventet børsnotering til tidligst 2018, fordi virksomheden skal have mere styr på sin finansielle situation. Virksomheden har eksisteret i mere end 10 år, men mangler endnu at kunne præsentere et overskud.

En af de store forhindringer på vej mod børsnoteringen har været usikkerhed omkring, hvordan Spotify og de store pladeselskaber skruer en ny aftale sammen.

En måneds Premium-abonnement koster 99 kr. for danske kunder. Spotify har ifølge sin egen hjemmeside mere end 100 mio. brugere i 60 lande. Af de mange brugere er mere end 50 mio. betalende brugere.

BRANCHENYT
Læs også