Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Gør som Zuckerberg - tænk værdiskabelse på en ny måde

Facebook knækkede som den første virksomhed i verden koden til at forstå brugernes digitale adfærd.

De store vindere
Facebooks stifter, Mark Zuckerberg, forstod som en af de første, hvor vigtigt det var at fokusere på brugernes oplevelse frem for bundlinjen. Foto: AP Images

Mange markeder ser blodrøde ud ved første øjekast. Sådan så det sociale medielandskab også ud tilbage i 00’erne, hvor de to pengestærke netværk Friendster og MySpace sad tungt på markedet. Men hvor mange millennials kan huske de to brands i dag?

Den nye og altdominerende spiller og vinder blev Facebook. På overfladen ikke en first-mover, men hvordan kunne det så gå til, at MySpace gik fra 115 millioner brugere i 2008 til nærmest ingen i dag, mens Friendster måtte lukke og slukke i 2015?

Facebooks største innovation var ikke af teknologisk karakter. Det var virksomhedens nytænkning af værdiskabelse og målingen heraf. For Facebooks stifter Mark Zuckerberg var omsætning og bundlinje uinteressante i første omgang. Han målte værdi i antallet af brugere samt Facebooks evne til at forstå disse brugere og deres sociale interaktioner. Den nød knækkede han som den første i den digitale verden. Her var han first-mover.

Det kan vi lære af Facebooks succesformel
  • Overvej grundigt hvor og hvordan du skaber værdi - og hvordan du måler dette. Alene nytænkning af målemetoderne kan føre til radikale nye forretningsmuligheder og innovationer.
  • Sæt altid brugerne/kunderne først. Ikke blot som en smart tagline, men i alt hvad du tænker og gør. Udvikl sammen med dem frem for til dem.
  • Gør op med en fast selvopfattelse af, hvilken branche din virksomhed tilhører, og hvilken type virksomhed, det er.

Hvor MySpace, Friendster og andre havde formået at samle store mængder af brugere omkring deres koncepter, havde de ikke for alvor skabt et tilhørsforhold og medejerskab. De var, bl.a. grundet opkøb fra mere etablerede og traditionelle spillere (News Corp overtog MySpce i 2005), vækstorienterede og tænkte værdiskabelse i traditionelle bundlinjetermer.

Omvendt takkede Zuckerberg nej til alle annoncører, såfremt disse ikke skabte direkte værdi for brugerne, og det fik et dansk businessmagasin til i 2010 at konkludere: "Facebook mangler at finde en formel for, hvordan det for alvor kan bruges kommercielt. Traditionel markedsføring virker ikke i det private og sociale rum, som Facebook er."

Selvom analytikeren relativt hurtigt skulle blive modbevist i analysen, har vedkommende indirekte fat i, hvad Zuckerberg er så god til: Brugerforståelse og brugeroplevelser.

Det var som konsekvens heraf også helt naturligt, at Facebook som de første gik "mobile first" i 2007, og som vi har set herhjemme med Mobilepay kontra Swipp er det netop evnen til at forstå brugerne og undlade at opstille krav og begrænsninger, som er vinderens opskrift.

Tema: De store vindere
  • Iværksætter og foredragsholder Jonathan Løw stiller i en række artikler skarpt på, hvorfor nogle virksomheder vinder hele brancher, mens andre taber.
  • Hvorfor sætter én søgemaskine, app eller mobilbetalingsløsning sig på store dele af markedet, mens andre aldrig får greb om markedet?
  • Løw har analyseret nogle af "de store vindere" og samlet konklusionerne i fem korte artikler med de vigtigste erfaringer. Vindercases omfatter Mobilepay, Google, Facebook, Skype og Tinder. Dette er den første af de fem artikler.

Endelig kan Facebooks sejr lære os noget om virksomheder og deres selvopfattelse. Hvor traditionelle firmaer betegner sig selv som eksempelvis en bank, et mediehus eller et forsikringsselskab, har Zuckerberg altid afvist denne rubricering af Facebook.

Facebook er ikke et medie, og det er ikke kun en smart afstandtagen til de konventionelle medier - det er i den grad en sandhed. Facebook er i praksis en virksomhed bestående af så mange små digitale grupper, at man dårligt kan overskue det.

Seneste opgørelse lyder på 1,5 milliarder forskellige Facebooks, og Zuckerberg har aldrig rystet på hånden over disse mange mikromiljøer. Hans budskab og brugerforståelse har hele tiden været, at et dødt egern på fortrappen kan være mere relevant end en død landsby i Afrika.

Derfor er Facebooks selvopfattelse underordnet. Det hele handler om brugerne. I øvrigt en læring som de traditionelle medier er ved at gøre sig i disse år.

BRANCHENYT
Læs også