Tech
0

Bange for at blive snydt? Her er løsningen, der gør det trygt at shoppe på nettet

Antallet af anmeldelser for databedrageri er stigende, men det skal et nyt sikkerhedssystem til nethandel forsøge at gøre op med.

Sikkerhed i forbindelse med onlinekøb er en nethandlens største udfordringer. Foto: Colourbox

Onlinehandlen brager afsted. Danskerne svinger kreditkortet på nettet, når der skal købes alt fra dagligvarer til rejser.

En af de store udfordringer for webshops har været, at mange kunder er mistænksomme overfor sikkerheden i de betalingsløsninger, der findes.

I slutningen af 2014 udstedte Den Europæiske Banktilsynsmyndighed(EBA) nogle retningslinjer for, hvordan udbyderne af online- betalingsløsninger bør sikre sig mod svindel. Et problem som flere og flere anmelder i Danmark.

Artiklen fortsætter efter diagrammet.


Note: Fra 2015 ny registreringspraksis. Tyveri fra pengeautomater registreres nu også databedrageri, men det kan ikke forklare hele stigningen.

Med udgangspunkt i de retningslinjer, lancerer de danske udbydere af online-betalingsløsninger nu et 3D Secure-identifikationssystem, som skal hjælpe med at bekæmpe de mange svindelforsøg.

Systemet fungerer ved, at der kobles et mobilnummer til betalingskortet. Når der betales for over 450 kr., vil der blive fremsendt en sms til telefonen med en pin-kode, der skal indtastes. Dermed skal eventuelle svindlere disponere over både kort og telefon for at kunne misbruge kortet.

Blandt udbyderne er danske QuickPay, som leverer online-betalingsløsninger til mere end 10.000 butikker. Her mener man, at tiltaget stort set kan udrydde netsvindel. Men der kan også være en bagside af medaljen i indføringsfasen.

»I praksis betyder det, at svindel med betalingskort stort set kan elimineres. Det vil være meget svært at svindle, når betalingen også skal godkendes via mobiltelefonen. Men det vil også være noget nyt for forbrugerne. I begyndelsen kan det give nogle skvulp i processen, hvor færre gennemfører onlinekøb. Men i løbet af et par måneder, når det er standard, vil butikkerne ikke mærke nogen forskel længere,« siger Thomas Jensen, direktør i QuickPay.

Det nye tiltag vækker glæde hos Foreningen Dansk Internet Handel (FDIH). Det stigende antal anmeldelser for databedrageri er ifølge Henrik Theil, kommunikationschef i FDIH, nethandlens største udfordring.

»Den største hæmsko for nethandel er tab ved svindel, der altid ender hos netbutikkerne. Svindel med aflurede kortnumre ødelægger tillid til sikkerheden, og det kan koste dyrt. Systemet bygger på udenlandske erfaringer samt erfaringer fra Nets, og vi tror på, at det kan mindske svindlen med op til 70 pct.,« siger han.

Ifølge Henrik Theil vil det nye system hjælpe med at mindske netbutikkernes tab og øge tilliden til kortbetalinger. To parametre, som han opfatter som afgørende for nethandlen.

BRANCHENYT
Læs også