Tech
0

Utilfredse Tesla-kunder venter lang tid på refundering

En handel, der er svær at komme ud af igen. Sådan oplever flere amerikanske kunder det, når de skriver sig op til den nye Tesla Model 3. Bilproducenten er for langsom til at tilbagebetale reservationgebyr, mener kunderne.

Bordet fanger næsten, hvis du er skrevet op til den nye Tesla Model 3. Det koster 10.000 kr. at reservere den nye bil. Men man skal vente lang tid på tilbagebetaling, hvis man fortryder, oplever flere amerikanske kunder. Foto: Andrej Sokolow/picture-alliance/dpa/AP Images

I timerne, inden Tesla-direktøren og tech-guruen Elon Musk kunne afsløre den nye Tesla Model 3 i marts, stod flere tusinde kunder i kø til at reservere den nye elbil ubeset. I dagene efter bil-afsløringen væltede det igen ind med flere hundredtusinde reservationer. 

For at kunne reservere et eksemplar af den poplære bil skulle kunderne betale et depositum på 1.000 dollars (ca. 6.300 kr.). Men nu viser det sig, at amerikanske Tesla-kunder oplever problemer, hvis de ønsker at aflyse reservationen og få tilbagetalt deres depositum. Det skriver det amerikanske tech-magasin Wired.

Magasinet beskriver også, hvorledes Tesla har modtaget 616 mio. dollars (ca. 3.9 mia. kr.) fra reservationer på den nye elbil. Det viser sig dog, at flere af kunderne har fortrudt og vil have deres penge tilbage, da mange Tesla-fans først kan se frem til at modtage bilen i 2018.
Men det er lettere sagt end gjort, fortæller flere kunder til det amerikanske medie.

 



Flere har nemlig ventet mere end tre måneder på at få deres depositum igen, og undervejs har kunderne måttet kæmpe med virksomheden for at få at få beløbet tilbagebetalt.

Tesla har ikke nogen entydig forklaring på sin langsomme tilbagebetalings-evne, da repræsentanter fra Teslas kunderservice mener, at det skyldes alt fra pres på refunderingerne, systemsvigt eller en databasefejl, der har forhindret tilbagebetalingerne.

Ikke desto mindre er flere kunder svært utilfredse med Teslas måde at håndtere tingene på, hvoraf nogle ligefrem kalder reservationsmuligheden for svindel.
Wired-journalisten har prøvet at få en kommentar fra Teslas hovedkontor, men presseafdelingen vil ikke kommentere problemet.

I Danmark koster det 10.000 kr. at forudbestille Model 3.
Til Finans udtaler Tesla , at det er kun er i USA, at kunder oplever problemer med tilbagebetalingerne. Og at der er en forklaring på ventetiden, siger Maria Lantz, pressechef for Tesla i Sverige, Finland og Danmark.

»Hvis nogle amerikanske kunder føler, at de har ventet lang tid på at få deres despositum, så skyldes det formentligt, at de først kan afmelde bestillingen, når de modtager en bekræftelse på bilen. Det sker ganske kort tid, inden produktionen går i gang. Derfor kan der selvfølgelig godt gå et stykke tid, fra man bestiller bilen, til man får mulighed for at aflyse,« siger Maria Lantz, der ikke har hørt om det samme problem på det europæiske marked. 
 

Har du oplevet problemer med tilbagebetaling på din Tesla-reservation, hører Finans gerne fra dig.
Skriv en mail til Rasmus.Eriksen@jp.dk

BRANCHENYT
Læs også