Weekend
0

Effektivt eventyr: ”Askepot” var ikke helt så god uden sine onde stedsøstre

Gregory Deans første store opgave som koreograf på Den Kgl. Ballet er lavet med flagrende retningssans. Nogle gange er den meget morsom, andre gange kedeligt sentimental.

Det er de onde stedsøstre (Kizzy Matiakis og Wilma Giglio), der trækker al opmærksomheden til sig i Gregory Deans nyopsætning af ”Askepot”. Foto: Henrik Stenberg

Den godhjertede heltinde har brug for en skurk for at blive rigtig interessant. Lys uden mørke forvandler sig hurtigt til gennemsigtig intethed, hvis ikke der tilføjes skygger og gråzoner. Det samme gør sig gældende i brødrene Grimms eventyr om Askepot. Den stakkels pige bliver først moderløs, så faderløs, for til sidst at havne i kløerne på en ond stedmor. Askepot må udstå hån, ydmygelser og ondskabsfulde drillerier fra sine to stedsøstre, og hun har bare at blive i kælderkøkkenet og slave den, mens resten af familien tager til bal på slottet. Paradokset er, at vi slet ikke ville kere os synderligt om Askepot, hvis ikke hun blev udsat for så meget uretfærdighed. Uden de onde stedsøstre ville hun slet ikke være så interessant...

Vil du læse mere?
Få adgang via din arbejdsmail
Har din arbejdsplads et Finans erhvervsabonnement kan du få adgang til alt indhold.
BRANCHENYT
Læs også