Weekend
0

Nu kan du køre Ferrari helt lydløst

Ferrari lancerer den halvt elektriske SF90 Stradale, der er en plug-in hybrid, hvor en V8-motor og en elmotor yder 1.000 hk til sammen, og som klarer 25 km på ren el

Ferrari SF90 Stradale signalerer et skift for det italienske mærke. Her er både kræfter og masser af hightech i bilen, der sammenlagt byder på 1.000 hk. Foto: Ferrari Den centerplacerede V8-motor arbejder sammen med to elmotorer foran, som på den måde giver den heftige sportsvogn firehjulstræk. Foto: Ferrari Kabinen i Ferrari Stradale SF90 er bygget op som et virtuelt cockpit med en buet storskærm på 16 tommer som omdrejningspunkt. Foto: Ferrari

Masser af motorbrøl. Det har altid været noget, som er tæt forbundet med Ferrari. Det gælder ikke nødvendigvis længere. Det italienske fuldblodsmærke hopper nu også med på bølgen af opladningshybrider, hvor en benzin- og elmotor spiller sammen, og hvor batteriet kan lades op i en stikkontakt, en wallboks eller offentlig ladestander.

Det sker med den nye futuristiske Ferrari SF 90 Stradale. Her fungerer en 4,0 liters V8-motor på 780 hk med et moment på 800 Nm sammen med en elmotor på 220 hk, hvilket giver en samlet systemydelse på hele 1.000 hk. Her giver det elektriske kraftværk, som er placeret over forhjulene og på den måde giver centermotorbilen firehjulstræk, et ordentligt ekstra spark til den i forvejen potente benzinmotor. Det er en motor, som Ferrari selv skriver er den kraftigste V8’er i mærkets historie.

Det betyder, at det strømlinede røde lyn klarer 0-100 km/t. på 2,5 sek. og 0-200 km/t. på 6,5 sek. Topfarten er heftige 340 km/t.

Elektrisk bakgear

Der er ingen tvivl om, at batteripakken på 7,9 kWh og elmotorerne har været med til at ændre hele den klassiske opsætning. Både på designfronten og den køremæssige del. Med den nye model følger nyheder som en elektrisk foraksel, hvor de to elektriske motor, som er placeret ved hvert forhjul, justeres lynhurtigt, så de kan trække bilen med rundt i sving.

Agterude er et nyt system, der aktivt styrer luftstrømmen på bagenden med spoilere og diffusere og er med til at holde downforcen optimal efter forholdene.

Bakgearet i den ottetrins automatgearkasse med dobbeltkobling fungerer kun på eldrift, så bilen kan manøvreres ved lav fart uden at skulle starte V8’eren og vække naboerne.

Hele herligheden holder sig på rimelige 1.570 kg, hvor hybriddelen alene vejer 270 kg.

Virtuelt cockpit

Designchef Flavio Manzoni og hans team af designere fra Maranello har skabt et vidunder, som med sin cockpitagtige boblekabine og bløde former ser super futuristisk ud, men som alligevel har en række klare tråde til de klassiske Ferrari-modeller.

Her er selvfølgelig indbygget hightech som full LED-lygter med ”Active Beam Control”, der tilretter lyset til alle kørselsforhold. Nytænkningen gælder også i kabinen, der byder på et virtuelt cockpit med en stor central HD-skærm på 16 tommer og haptiske kontakter, som kan give feedback. Automatgearet styres fra en retroagtig skiftekulisse, som giver hints til de klassiske Ferrari-modeller. SF90 Stradale får fuld nøglefri start. Det er noget, som løbende breder sig til de andre Ferrari-modeller.

De, der vil mere, kan opgradere til den specielle SF Stradale Assetto Fiorano-model, der bl.a. omfatter GT-orienterede Multimatic-støddæmpere og langt flere dele i kulfiber, som er med til at skære yderligere 30 kg af vægten.

Den nye plug-in hybrid forventes på gaden til næste år. Ferrari har ikke fortalt nærmere om priserne, men mange af køberne forventes at have mindst en Ferrari i garagen i forvejen.

Få de seneste erhvervsnyheder med vores nyhedsapp
BRANCHENYT
Læs også