Weekend

Hyundais nye er den mest anvendelige brintbil

Hyundai Nexo er praktisk og let at bruge i det daglige.

Den høje Hyundai Nexo brintbil er nem og ukompliceret at køre og betjene. Der er dog få tankstationer. Foto: Jens Overgaard Interiøret er futuristisk. Gearskiftet styres med trykknapper på en central kommandobro. Den store berøringsskærm viser status for brændselscellen og rækkevidde. Foto: Jens Overgaard Kameraet supplerer sidespejlene, når du blinker af. Det giver et bedre overblik over f.eks. cyklister. Foto: Jens Overgaard Tankning af brint foregår ved en studs i venstre side. Det er nemt og sker på tre-fem minutter. Foto: Jens Overgaard

Kommer vi alle til at køre i elbiler, eller er der også plads til brintbilerne? Det spørgsmål dukker jævnligt op, når vi har elbiler til test. Efter en uge i selskab med den nye brintdrevne Hyundai Nexo SUV er vi kommet et par skridt tættere på svaret. Opsætningen med brint, som driver en brændselscelle, gør det nemlig ubesværet at køre lydløst gennem landskabet via elmotoren ligesom i elbilen, men der er også udfordringer.

Foreløbig er det kun Honda, Toyota og Hyundai, som har kastet sig ud i serieproduktion af bilerne, hvor den høje Nexo SUV følger iX35 FCEV, som kom på banen i 2013. Vi tester Nexo med udstyret premium til omkring 630.000 kr. Eneste reelle brintkonkurrent herhjemme er Toyota Mirai. Men den er med sit lave kileformede karosseri en helt anden slags bil. ..

BRANCHENYT
Læs også