Weekend

Det kan snart være slut med de små søde Fiater

Fiat kan ikke tjene penge på at fremstille de helt små modeller, lyder det fra topchefen, der i stedet vil satse på at flytte kunderne op i lidt større modeller.  

Selv den ikoniske Fiat 500 kan være truet ifølge internationale medier. Foto: Fiat Fiat Panda er den mest solgte bil i Italien, men sælger nærmest ikke andre steder. Meget tyder på, at der ikke kommer nogen afløser. Foto: Fiat

Fiat har behersket kunsten at bygge små, praktiske biler lige siden 1930’erne, men nu er det måske snart helt slut med de mindste Fiat-modeller.

Ifølge det velansete fagblad Automotive News planlægger mærket at forlade de helt små segmenter på grund af stigende udviklingsomkostninger for at få bilerne til at opfylde de nye, strengere normer for udledning af CO2, samtidig med at indtjeningen på de mindste er dårlig.

Dermed følger koncernen i hælene på en lang række andre producenter som Citroën, Ford, Peugeot, Opel, Seat og Skoda, der også har droppet eller snart udfaser deres mikrobiler.

Fiat, der er en del af FCA, Fiat Chrysler Automobiles, har ikke selv specificeret, hvilke modeller der er truet på deres eksistens, men i en kommentar til nogle dårlige resultater for tredje kvartal i år sagde FCA’s administrerende direktør, Mike Manley, at bilproducenten planlægger at forsøge at flytte Fiats mikrobil-kunder over til minibil-segmentet, hvor salget er større, og fortjeneste er større.

Manley gav ikke noget perspektiv på modellerne eller tidshorisonten, men de kendte Fiat Panda og Fiat 500 er begge nogle af markedets ældste biler og bygget på samme platform.

Umiddelbart er vurderingen, at det primært er Panda, som kan blive udryddet, for italienerne har tidligere i år bekræftet, at en helt ny elektrisk Fiat 500 lanceres næste år sammen med en slags stationcarvariant af samme. Og det vil være usandsynligt, at modeller, der er så langt fremme i udviklingen, ikke bliver til noget, mener britiske Autocar.

På den side er FCA på vej ind i en fusion med franske PSA, der ejer Citroën, Peugeot og senest Opel, og det vil allerede på mellemlang sigt kræve, at man deler teknik med disse, og så giver det ingen mening at udvikle egne små biler.

Gamle modeller

Manley fortalte analytikere, at Fiats ”kommercielle udfordringer” i Europa stammer fra en meget høj afhængighed af mikrobiler og en portefølje af biler, der har den højeste gennemsnitlige alder i branchen.

Fiat planlægger derfor at vinde kunder tilbage til minibilerne, som ellers var en biltype, man tidligere ikke ville satse på, da der aldrig kom en afløser til Punto, der udgik sidste år.

Punto havde været Fiats bedst sælgende bil i Europa i lang tid, men den tidligere FCA-direktør Sergio Marchionne sagde, at salget ikke var stort nok til at opbygge en efterfølger med rentabilitet.

Minibil-segmentet, hvor Ford Fiesta og VW Polo bl.a. huserer, er Europas største, og Fiat har en smart genvej til nye biler i klassen.

PSA-hjælp

FCA’s planlagte fusion med PSA vil dog give Fiat adgang til PSA’s Common Modular Platform, som understøtter gruppens nyeste små biler som Peugeot 208 og Opel Corsa. Disse biler har fuldelektriske versioner såvel som versioner med forbrændingsmotorer.

Hvis Fiat dropper Panda, vil det givetvis være en sensation i Italien, hvor Panda er den mest solgte bil, mens den buttede 500-model er populær i mange europæiske storbyer.

Lyt også til det seneste afsnit af podcasten Bilradio

10 idéer, der kan ændre Danmark
Ny serie fra FINANS: Følg 10 visionære og innovative iværksættere og deres idéer, der har potentialet til at redefinere dansk erhvervsliv.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også