Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Coronafitness og virtuel fredagsbar er vejen frem

Cathrine Widunok Wichman drikker morgenkaffe og ser film med sine instagramfølgere. Ifølge eksperter holder influencere modet oppe hos unge i en hård pandemitid.

Corona rammer verden
Influenceren Cathrine Widunok Wichman er i sommerhus og holder online pyjamasparty, fælles virtuel morgenkaffe og morgendans med sine følgere, for at komme nemmere igennem coronakrisen.

Foto: Gregers Tycho Influenceren Cathrine Widunok Wichman er i sommerhus og holder online pyjamasparty, fælles virtuel morgenkaffe og morgendans med sine følgere, for at komme ensomheden til livs i disse tider.

Foto: Gregers Tycho Influenceren Cathrine Widunok Wichman er i sommerhus og holder online pyjamasparty, fælles virtuel morgenkaffe og morgendans med sine følgere, for at komme ensomheden til livs i disse tider.

Foto: Gregers Tycho Influenceren Cathrine Widunok Wichman er i sommerhus og holder online pyjamasparty, fælles virtuel morgenkaffe og morgendans med sine følgere, for at komme ensomheden til livs i disse tider.

Foto: Gregers Tycho Influenceren Cathrine Widunok Wichman er i sommerhus og holder online pyjamasparty, fælles virtuel morgenkaffe og morgendans med sine følgere, for at komme ensomheden til livs i disse tider.

Foto: Gregers Tycho Cathrine Widunok Wichman drikker morgenkaffe og danser med sine følgere  hver dag på instagram for at komme nemmere igennem coronakrisen. Foto: Privat

Klokken er 8.30, og Cathrine Widunok Wichman tænder kameraet på sin telefon, mens hun taler til sine næsten 67.000 instagramfølgere.

»Godmorgen igen. Det er tid til morgendans, og I får lige en chance for at tænde fjernsynet og computeren, for I skal selvfølgelig danse med. Inspiration til dagens sang kommer fra Mille Emilie, og i dag skal vi danse til Paradision med ”Bailando”.«

Og så giver hun den ellers gas på sit stuegulv med improviserede dansemoves, mens sønnen Eddie forsøger at være med i baggrunden.

Cathrine Widunok Wichman, der har bloggen Rockpaperdresses og til daglig lever af at være influencer, har skruet ekstra op for indholdet på sin instagramprofil i disse pressede pandemitider. Foruden daglig fælles morgendans drikker hun også online morgenkaffe med sine følgere hver eneste morgen, og hver søndag er hun vært for et virtuelt pyjamasparty, hvor hun ser film med sine følgere.

Instagrambanko og coronafitness

Og hun er ikke den eneste. De sociale medier bugner af initiativer, der har til formål at skabe socialt online samvær, når nu ingen kan ses ude i virkeligheden.

Komikeren Melvin Kakooza laver f.eks. ”Coronafitness” hver morgen sammen med kendte danskere og inviterer alle til at deltage, Micki Cheng, der er kendt fra ”Den store bagedyst”, arrangerer online instagrambanko for sine følgere, og Lene Beier, der er vært på programmet ”Landmand søger kærlighed”, tilbyder på sin instagramprofil at ringe til folk, der føler sig ensomme og sludre med dem over en kop kaffe.

Influencerne er med til at skabe en fællesskabsfølelse, fordi de går i front og viser, at ”hey det kan godt lade sig gøre at være sammen alligevel.”

Lene Tanggard, professor i psykologi, Aalborg Universitet

Der bliver ligeledes afholdt både virtuelle fredagsbarer, live bagning, fælles madlavning og fælles strikning på de sociale medier, for slet ikke at tale om, at både politiet og myndighederne den seneste uge har brugt influencerne til at nå ud med vigtige budskaber.

Man kan dø af isolation

Ifølge Lene Tanggard, professor i psykologi ved Aalborg Universitet, er influencerne med til at holde modet oppe og indgyde håb hos især de unge i en hverdag, der er vendt fuldstændig på hovedet.

»For det første er de jo rollemodeller for rigtig mange unge, og derfor bliver de et trygt sted at søge hen, fordi det er noget, man kender fra det liv, der var før. For det andet kan de være med til at skabe noget struktur og nogle fællesskaber,« forklarer hun.

Lene Tanggard understreger, at vi allesammen i øjeblikket mangler fysisk interaktion og daglig spontan snak med andre mennesker, og det er enormt krævende hele tiden selv at skulle opsøge kontakt, hvis man vil tale med nogen.

»Isolation er jo faktisk noget, vi kan dø af, og ensomhed kan være langt værre end et sår på huden. Men influencerne er med til at skabe en fællesskabsfølelse, fordi de går i front og viser, at ”hey det kan godt lade sig gøre at være sammen alligevel”,« forklarer hun.

Ser film på samme tid

Cathrine Widunok Wichman startede sine virtuelle sammenkomster, fordi hun ville lave noget, der kunne være med til at dulme ensomheden blandt hendes følgere og hos hende selv.

»Det startede egentlig bare med, at en følger skrev ”ej, kunne det ikke være god idé, hvis vi drak en kop morgenkaffe sammen i morgen?”, og så har jeg egentlig bare grebet den og lavet et hashtag. Det samme var tilfældet med pyjamasparty’et,« fortæller hun.

De giver os mulighed for at spejle os i, hvad de gør og blive inspireret til selv at holde online fredagsbar med vores venner.

Malene Charlotte Larsen, lektor på Aalborg Universitet og forsker i unge og sociale medier

Konceptet er, at hun selv starter med at dele et billede eller en video af f.eks. hendes morgenkaffe, hvorefter hun deler alle dem, der også poster et billede under samme hashtag.

»Til pyjamasparty delte jeg på min kanal, at vi alle sammen sad i pyjamas og spiste forskellige snacks, mens vi så den samme film på samme tid,« fortæller Cathrine Widunok Wichman og tilføjer:

»Der er et eller andet ved, at man ved, der sidder en masse andre danskere i dette øjeblik og gør præcis det samme som dig, som er ekstremt fællesskabende – ligesom når vi ser nytårstale, Eurovision eller landskamp.«

Man skal være aktiv

Ifølge Malene Charlotte Larsen, der er lektor på Aalborg Universitet og forsker i unge og sociale medier, er netop dét med at samles om noget, der foregår i realtid, med til at øge følelsen af at være forbundet til andre.

Hun peger på, at hvis man rent faktisk bruger de sociale medier til at være social, mindskes følelsen af ensomhed.

»Men det kræver, at man er aktiv, og det er det, vi ser, at folk i højere grad er begyndt at være. De skriver mere, poster mere og kommenterer mere, og det skaber en tættere forbindelse mellem folk,« forklarer hun og tilføjer:

»Derfor skaber influencerne også større værdi, når de inddrager deres følgere. De giver os mulighed for at spejle os i, hvad de gør og blive inspireret til selv at holde online fredagsbar med vores venner.«

Hun mener derfor også, at det er positivt at se, at de er deres rolle bevidst i disse stunder, og at de har et særligt ansvar, fordi de har så mange følgere.

Tag influencerne seriøst

Det er Cathrine Widunok Wichman ikke helt enig i:

»Vi indgår jo allesammen i nogle små fællesskaber, så jeg synes egentlig, at vi alle sammen har et ansvar for at løfte hinanden og gøre det hyggeligt at være hjemme og være alene.«

Men hun håber, at denne her tid kan være med til, at folk fremover vil tage influencere mere seriøst.

»Altså hvis politiet sender mig en mail og beder mig om at bruge min stemme i deres favør, og hvis de kan tage mig seriøst, håber jeg også snart, at resten af medielandskabet kan,« siger hun.

BRANCHENYT
Læs også