Weekend

Her er den næste strømlinede og høje elbil fra Audi

Audi viser nu den vindglatte Q4 e-tron Sportback, der klarer 450-500 km på en opladning og kommer til næste år.

Artiklens øverste billede
Den nye Audi Q4 e-tron Sportback er helt sig selv og meget mere futuristisk designet end Q4 e-tron, som er en mere klassisk SUV. Foto: Audi

Det vælter frem med nye modeltyper efter de mange elbiler, som ser dagens lys i disse år. Det seneste skud kommer fra Audi, som nu viser konceptet for den nye Q4 e-tron Sportback, som er en SUV coupé og kommer på markedet i 2021 som den syvende elektriske model fra Audi. Den er en eksperimenterende version af Q4 e-tron, der blev vist som konceptbil i fjor.

Den meget faldende taglinje og de brede bagskærme er nogle af de specielle kendetegn for Q4 e-tron Sportback. Foto: Audi

I forhold til e-tron og den let coupé-formede e-tron Sportback er Audis designchef, Marc Lichte, her gået mange skridt videre og har nærmest skabt en ny biltype.

Dimensionerne med en længde på 4,60 meter og en akselafstand på 2,77 meter matcher stort set Q4 e-tron. Men med sin nærmest fladt liggende C-stolpe, meget brede hofter af bagskærme i kombination med en lukket front med smalle full LED-forlygter og hjul på 22 tommer udsender modellen nærmest skulpturelle signaler. Bilen, som Audi har vist, er en konceptudgave, men der er ikke langt til den produktionsklare model.

To versioner

Det er i første omgang en model med den mest kraftige motorisering, som Audi viser, mens mindre motorvarianter følger. Hjertet i bilen er et batteri på 82 kW og en elmotor med en systemydelse på 225 km, svarende til 302 hk. Det giver en rækkevidde på 450 km i topmodellen med firehjulstræk og 500 km i de baghjulstrukne versioner. Opladning kan foregå med op til 125 kW. Det betyder, at bilen kan lades 80 pct. op på 30 minutter. Audi lover sportslige køreegenskaber, hvor en vægtfordeling, der hedder 50/50, og et skarpt styretøj skal trække op på den front.

Digital kabine

Som i de andre modeller, som er bygget på den elektriske MEB-platform fra VW, er der masser af plads i kabinen, lover Audi. Instrumenteringen er bygget op med to storskærme, hvor den centrale er på 12,3 tommer. Føreren kan også orientere sig ved hjælp af ”augmented reality”, hvor grafiske elementer og realtime-billeder fra omgivelserne kan smelte sammen, og som projiceres op på et head-up display.

Designet i kabinen er meget enkelt, og betjeningen er koncentreret omkring få skærme. Foto: Audi


Al betjening foregår på skærmen – bortset fra klimaanlægget, der har sit eget betjeningsbånd med kontakter – og kabinen er helt i tidens ånd bygget op med bæredygtige materialer. Såvel Audi Q4 e-tron som Q4 e-tron Sportback lanceres på det tyske marked i første kvartal af 2021. Dansk introduktion følger umiddelbart efter.

Lyt også til vores podcast Bilradio:

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.