Weekend

Her er den næste strømlinede og høje elbil fra Audi

Audi viser nu den vindglatte Q4 e-tron Sportback, der klarer 450-500 km på en opladning og kommer til næste år.

Den nye Audi Q4 e-tron Sportback er helt sig selv og meget mere futuristisk designet end Q4 e-tron, som er en mere klassisk SUV. Foto: Audi Den meget faldende taglinje og de brede bagskærme er nogle af de specielle kendetegn for Q4 e-tron Sportback. Foto: Audi Designet i kabinen er meget enkelt, og betjeningen er koncentreret omkring få skærme. Foto: Audi

Det vælter frem med nye modeltyper efter de mange elbiler, som ser dagens lys i disse år. Det seneste skud kommer fra Audi, som nu viser konceptet for den nye Q4 e-tron Sportback, som er en SUV coupé og kommer på markedet i 2021 som den syvende elektriske model fra Audi. Den er en eksperimenterende version af Q4 e-tron, der blev vist som konceptbil i fjor.

I forhold til e-tron og den let coupé-formede e-tron Sportback er Audis designchef, Marc Lichte, her gået mange skridt videre og har nærmest skabt en ny biltype.

Audi Q4 e-tron Sportback

Batteri: 82 kW

Den forreste elmotor yder 75 kW, mens den bagerste yder 150 kW

Systemydelsen er 225 kW (302 hk)

Hurtigladning: Maks. 125 kW

Moment: 310 Nm

0-100 km/t.: 6,3 sek.

Topfart: 180 km/t. (elektronisk begrænset)

Dimensionerne med en længde på 4,60 meter og en akselafstand på 2,77 meter matcher stort set Q4 e-tron. Men med sin nærmest fladt liggende C-stolpe, meget brede hofter af bagskærme i kombination med en lukket front med smalle full LED-forlygter og hjul på 22 tommer udsender modellen nærmest skulpturelle signaler. Bilen, som Audi har vist, er en konceptudgave, men der er ikke langt til den produktionsklare model.

To versioner

Det er i første omgang en model med den mest kraftige motorisering, som Audi viser, mens mindre motorvarianter følger. Hjertet i bilen er et batteri på 82 kW og en elmotor med en systemydelse på 225 km, svarende til 302 hk. Det giver en rækkevidde på 450 km i topmodellen med firehjulstræk og 500 km i de baghjulstrukne versioner. Opladning kan foregå med op til 125 kW. Det betyder, at bilen kan lades 80 pct. op på 30 minutter. Audi lover sportslige køreegenskaber, hvor en vægtfordeling, der hedder 50/50, og et skarpt styretøj skal trække op på den front.

Digital kabine

Som i de andre modeller, som er bygget på den elektriske MEB-platform fra VW, er der masser af plads i kabinen, lover Audi. Instrumenteringen er bygget op med to storskærme, hvor den centrale er på 12,3 tommer. Føreren kan også orientere sig ved hjælp af ”augmented reality”, hvor grafiske elementer og realtime-billeder fra omgivelserne kan smelte sammen, og som projiceres op på et head-up display.


Al betjening foregår på skærmen – bortset fra klimaanlægget, der har sit eget betjeningsbånd med kontakter – og kabinen er helt i tidens ånd bygget op med bæredygtige materialer. Såvel Audi Q4 e-tron som Q4 e-tron Sportback lanceres på det tyske marked i første kvartal af 2021. Dansk introduktion følger umiddelbart efter.

Lyt også til vores podcast Bilradio:

BRANCHENYT
Læs også