Weekend

Hamlet er bare en gadedreng, der savner sin far: Hvad er det egentlig, der er så råddent i Danmarks rige?

Udmærkede skuespilpræstationer i Det Kongelige Teaters ”Hamlet, Prins af Danmark”, men Morten Kirkskov har fjernet magten fra magtspillet.

Esben Smed har indtaget dansk film og tv i raketfart. Nu er han også forrest på teaterscenen som Hamlet på Det Kongelige Teater. Tegning: Tove Nørgaard Foto: Det Kgl. Teater Foto: Det Kgl. Teater

Hvad fik mon skuespilchef Morten Kirkskov til at understrege det kongelige og storpolitiske magtspil i Shakespeares ”Hamlet”, da han i sit sæsonprogram valgte at tilføje ”Prins af Danmark” til titlen? Og hvad fik Karin Betz til at sætte løver og hjerter på den kongekåbe, som Hamlets morderiske onkel nu bærer?

For den Hamlet, vi ser på Det Kongelige Teater, er ikke på hævntogt for Danmarks trone. Slet ikke. Han hævner sin far, og denne far kunne lige så vel have været arbejdsnarkoman i Amsterdam eller lemmedasker i Lyon...

BRANCHENYT
Læs også