Weekend

Når Sydkorea genåbner: coronabekæmpelse som turistattraktion

Effektiv håndtering af pandemien og et image som et rent og sikkert land skal komme turistindustrien til gavn på den anden side af krisen.

Artiklens øverste billede
Haedong Yonggungsa-templet ved Busan. Foto: Asger Røjle Christensen

I begyndelsen af coronakrisen blev Sydkorea fremhævet i alverdens medier som et af de få lande i verden, der var velforberedt på en pandemi.

Testudstyr var indkøbt, procedurer var kendt for myndigheder og borgere fra tidligere epidemier, og lovgivningen var på plads. Derfor lykkedes det hurtigt at inddæmme de første smitteudbrud – uden at man dengang blev nødt til at lukke hele samfundet ned.

Siden er det gået knap så glat, og Sydkorea har naturligvis også haft lukkede grænser til omverdenen med alvorlige konsekvenser for landets turistindustri. I april 2020 ankom 29.425 udenlandske turister til Sydkorea, et dramatisk fald på 98,2 pct. sammenlignet med 1,63 mio. turister året før.

Men smittebekæmpelsens indledende succes og den opmærksomhed i hele verden, den skabte, kan paradoksalt nok vise sig at blive en ny og anderledes turistattraktion, når der i løbet af de kommende måneder gradvist åbnes for turister igen.

»Koreas ekspertise i at gennemføre en karantæne er anerkendt af USA og de europæiske lande,« oplyser en repræsentant for Koreas turismeorganisation, KTO.

Det effektive karantæneberedskab er blevet en del af den fortælling, der fortælles ved webinarer for lokale medier og rejseselskaber ude i verden, og det indgår i de aktuelle reklamevideoer, der produceres af KTO.

»Ud over at promovere den høje kvalitet af det eksisterende karantænesystem er vi begyndt at introducere bæredygtige turistattraktioner i Korea,« oplyser KTO.

Selv om turismeerhvervet i Sydkorea har været lige så hårdt ramt af de lukkede grænser og den lammede flytrafik som turismeerhvervet i de fleste andre lande, har man ikke ligget på den lade side i mellemtiden.

Sydkorea stod lige på spring til en større offensiv, der skulle præsentere landet som et attraktivt rejsemål i øst og vest, da pandemien brød ud, og alle de initiativer og projekter, som man havde planlagt at lancere sidste forår, ligger ikke i skufferne, men er blevet opdateret og forfinet i lyset af de dyrekøbte erfaringer, man har gjort sig siden da.

Kongepaladset i Seoul. Foto: Asger Røjle Christensen
Vagtskifte ved kongepaladset i Seoul. Foto: Asger Røjle Christensen

Nabolandet Japan er i løbet af det seneste årti – inden corona – blevet et populært rejsemål for turister fra det øvrige Asien og det fjerne Europa. På mange måder præsenterer det moderne Sydkorea en tilsvarende blanding af historie, gammel kultur, popkultur og natur – men til en lidt billigere pris. Så når Japan har kunnet gøre det, så ”hvorfor ikke Sydkorea?”, lyder ræsonnementet.

For at bane vejen for en snarlig genoptagelse af en udefrakommende turisme i Sydkorea er det ikke nogen hemmelighed, at det koreanske ministerium for kultur, sport og turisme internt i regeringen argumenterer for en fleksibel tolkning af de gældende karantæneretningslinjer, mens andre argumenterer for en mere forsigtig linje.

Unge kvinder i nationaldragt ved rådhuspladsen i Seoul. Foto: Asger Røjle Christensen

Sydkorea har vel at mærke aldrig under pandemien lukket bestemte folkeslag eller ankommende fra bestemte lande ude. Men alle, som ankommer til Sydkorea, har skullet have et nødvendigt visum og indvilge i fjorten dages karantæne for egen regning i et hotel, udpeget af de sydkoreanske myndigheder, før de kunne spadsere ud i samfundet. Det gælder stadig, og det gælder i princippet, uanset om man er vaccineret eller ej.

Det har i praksis sat en total stopper for udenlandsk turisme. Indenlandsk turisme er også ramt, men ikke så massivt som i mange andre lande.

I hovedstaden Seoul og andre storbyer har man længe ikke måttet være flere end fem samlet – pr. 1. juli ændres det til seks, og om alt går vel senere på måneden, til otte. Alle offentlige steder, inklusive butikker og spisesteder, skal lukke klokken ti om aftenen, men det ændres 1. juli til midnat. Indtil da er det måske ikke det sjoveste sted at rejse hen som turist.

Natteliv og sen aftensmad i Seoul. Foto: Asger Røjle Christensen

»Det nye system for social distance er et forsøg på at finde en balance mellem karantæneregler og en genskabelse af et hverdagsliv under den langvarige covid-19-pandemi,« som sundhedsminister Kwon Deok-cheol har forklaret ved en briefing, der blev transmitteret på sydkoreansk tv.

Så der sker bestemt løbende visse lempelser, men de sker langsomt og forsigtigt. Her i juni blev det tilladte antal tilhørere ved koncerter hævet fra 100 til 4000, og det maksimale tilskuertal ved sportskonkurrencer blev hævet fra 10 pct. af anlæggets kapacitet til 30 pct. og i nogle distrikter 50 pct.

Unge kvinder i nationaldragt ved rådhuspladsen i Seoul. Foto: Asger Røjle Christensen
Studenterliv ved Yonsei-universitetet i Seoul. Foto: Asger Røjle Christensen

En meget populær ændring i reglerne gav for få uger siden dem, der er vaccineret og kan dokumentere dette, lov til at bevæge sig udendørs uden mundbind. Det har ellers været forbudt ved lov.

Med henblik på denne sommer har Sydkorea forhandlinger i gang med Singapore, Thailand, Taiwan, Guam og Saipan om at etablere såkaldte ”rejsebobler”, hvor to lande enes om at gøre grænseadgangen for hinandens borgere lettere, end den er for alle andre. I Asien er der mange lande, der ser den slags rejsebobler som en smutvej til at lukke op for et større turistmarked, tidligere end man ellers ville kunne gøre.

»At tillade rejser til udlandet, begrænset til gruppeturisme, er et skridt i retning af at vende tilbage til normale tilstande. Det er en velkommen nyhed,« skrev den engelsksprogede avis Korea Times i juni om nyheden om de planlagte rejsebobler.

»Koreanere higer som de fleste folkeslag i verden efter at vende tilbage til livet før pandemien. De er lede og kede af karantæne-ordninger og regler om social distance. I den situation synes regeringens initiativ i retning af rejsebobler at være et skridt i den rigtige retning,« fortsætter avisens lederskribent.

Ligeledes er der for nylig sket visse lempelser i kravet om fjorten dages karantæne over for landets egne borgere og fastboende udlændinge, især dem, der er vaccineret eller skal ud at rejse af professionelle årsager.

På det livlige Gwangjang-marked i Seoul. Foto: Asger Røjle Christensen

Men hvornår der i praksis sker større ændringer i karantænereglerne, som for alvor vil kunne skabe mulighed for turisme i stor stil og bringe europæiske turister, både gruppeturister og individuelle turister, tilbage på banen, afhænger som andre steder i verden ikke mindst af, hvor hurtigt man bliver i stand til at vaccinere landets egen befolkning mod covid-19. Det er der ikke rigtigt nogen, der har lyst til at spå om lige nu.

På nuværende tidspunkt har 23 pct. af de sydkoreanske borgere fået mindst et stik. En vaccinationskampagne er i fuld gang, folk kan bestille vaccinationer over nettet ligesom i Danmark, og kampagnen er velorganiseret, selv om regeringen kæmper med andre regeringer om at skaffe vacciner nok.

Sydkorea har indført sit eget vaccinepas, som man håber at koordinere med andre landes og regioners vaccinepas, når der kan skabes international enighed om det.

Trafik på Gwanghwamon-pladsen midt i hovedstaden. Foto: Asger Røjle Christensen

Immervæk er det efterhånden sandsynligt, at der lukkes forsigtigt op for turisme fra udlandet i slutningen af i år, og at situationen bliver mere normal i løbet af næste år – forudsat at der ikke sker nye alvorlige smitteudbrud med nye varianter i mellemtiden.

Hvad angår rejsemål, ser det ud, som om fremtidens turister i højere grad vil være forsigtige og vælge sikre og rene lande.

Der er næppe tvivl om, at en genåbning af grænserne og en delvis genoplivning af alverdens flytrafik vil skabe et veritabelt kapløb i den østasiatiske region om at være først tilbage på markedet.

»Korea har reageret hurtigere end noget andet land på covid-19, og karantænesituationen er en af de bedste i verden, så jeg håber, at Korea vil blive i stand til at åbne sine grænser hurtigere end andre lande, når de globale grænser begynder at åbne sig,« lyder den forsigtige spådom fra Joanne Chunghee, der er direktør for rejsebureauet Holidaylink DMC i Seoul.

»Covid-19-pandemien blæste mit firmas fremtidsplaner omkuld,« fortæller hun, »og formentlig skete det samme for KTO’s planer. Efterhånden som vaccinen kommer ud til folk, synes turismeindustrien langsomt at vende tilbage til normale tilstande, men det vil tage tid, før vi er tilbage, hvor vi var inden pandemien. Hvad angår rejsemål, ser det ud, som om fremtidens turister i højere grad vil være forsigtige og vælge sikre og rene lande.«

Ifølge den seneste årsrapport fra World Travel & Tourism Council faldt turismesektorens bidrag til Sydkoreas samlede produktion fra det ene år til det næste med 45,5 pct. Et beløb svarende til 207,3 mia. kroner er forsvundet ud af landets økonomiske regnskab. På landsplan er 84.000 job i rejse- og turismesektoren gået tabt, og flere end 1.000 firmaer er gået fallit. I Joanne Chunghees hold hos Holidaylink DMC er fem ud af ni ansatte forsvundet.

Det kunne imidlertid være gået værre, især hos de mange små og mellemstore virksomheder inden for sektoren, hvis ikke den sydkoreanske regering med det samme havde bevilget betydelige støttepakker til turistindustrien, hvor det offentlige i mange tilfælde betalte 90 pct. af de ansattes løn for at redde dem fra at blive fyret.

»Turistindustrien vil måske være nødsaget til i fremtiden at tage en hybrid form mellem online- og offlineture,« spår Joanne Chunghee.

»Vi har bestillinger fra nogle rejsegrupper i dette efterår og i foråret 2022, men det er ikke nok til, at firmaet kan overleve. Så derfor eksperimenterer vi i øjeblikket med virtuelle turprogrammer som noget helt nyt,« fortæller hun.

Kontaktfri rejser: Ny trend i Sydkorea efter covid-19

I en lang årrække har det handlet om at komme så tæt på som muligt. I kølvandet på coronakrisen lokker den sydkoreanske turistindustri med rejser, hvor man undgår nærkontakt med lokalbefolkningen eller andre rejsende.

Korea er berømt for meget hurtige skift mellem den ene moderetning og den næste, og det gælder også på rejsemarkedet. Man kan betragte en klar tendens til, at indenlandske turister i det seneste år er søgt væk fra storbyerne med deres indbyggede risiko for større menneskeforsamlinger og dermed større smitte.

De er søgt ud på landet, ud i naturen, hvor man kan være aktive og få nogle anderledes oplevelser uden at komme tæt på hinanden.

Kodeordet har været ”untact”, et nyopfundet ord, der betyder ”kontaktfri rejser”. Rejser, hvor man med vilje ikke kommer i nærkontakt med lokalbefolkningen eller andre rejsende, der risikerer at smitte én med covid-19. Det er meget tænkeligt, at de første grupperejser for udlændinge, der slippes ind i Korea, i hvert fald i første omgang også i høj grad på godt og ondt vil blive designet efter ”untact”-konceptet.

Den bjergrige østlige provins Gangwon, der med al sin vilde natur traditionelt ikke har været den allerstørste turistmagnet uden for skisæsonen, har midt i al nedgangen paradoksalt nok oplevet en stor stigning i besøg af indenlandske turister, nogle steder op til 60 pct. i forhold til året før.

Nationalpark i Gangwon-provinsen. Foto: Helge Røjle Christensen

Det skyldes, at adgangsvejene til den del af Sydkorea er forbedret, og at overnatningsmulighederne er blevet mere moderne, siden de olympiske vinterlege blev holdt i Pyeongchang-regionen i 2018 – men det skyldes frem for alt, at områdets primære attraktion er dens natur og udendørs aktiviteter.

»Gangwon-provinsens naturlige miljø har sammen med forbedring af praktiske transportveje og overnatning gjort provinsen langt mere attraktiv som rejsemål for turister under pandemien,« forklarer Kim Eun-hee, en forskningsmedarbejder hos KTO, Koreas turistorganisation, til Korea Times.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.