Weekend
BREAKING

Anmeldelse: Kristian Ditlev Jensen er en forfatter, der kan svæve som en sommerfugl og stikke som en bi

Kristian Ditlev Jensen er bedst dér, hvor han tydeligvis trækker på sine egne erfaringer og fortæller en isnende uhyggelig historie om alkohol gennem et helt liv.

Kristian Ditlev Jensen skriver godt, prunkløst og økonomisk, hans stemme er intens og alvorlig, historien går ind, mener Jyllands-Postens anmelder: Foto: Joachim Ladefoged

Enhver erindring er en konstruktion, ellers kunne vi slet ikke leve med den. En form for livsløgn. I denne tekst er der tilmed tilsat omkring 20 pct. forbandet digt, og hvordan skal vi så deklarere den? Autofiktion? Med en forfatter, der kan svæve som en sommerfugl og stikke som en bi, fordi han ikke kan hænges op på noget eller tages på ordet.

Forlaget og forfatteren kalder det en roman, og det siger vi så, men den bygger i hvert fald på forfatterens personlige erfaringer, et langt liv med alkohol. Og når man læser bogen, er man ikke i tvivl om den selvoplevede del, som er stærk og også den stærkeste. Forfaldshistorier som disse begynder ofte med et flashback, en mand i en rendesten med en flaske snaps ved sin side, og ender i bedste fald med en glad morfar med et klart blik i de blå øjne, der spiller Ludo med børnebørnene over et glas hyldeblomstsaft. Kristian Ditlev Jensen vælger noget helt andet, og det er vellykket. Vi følger hans liv med alkohol, fra den er noget fjernt og drømmeagtigt i farmors krystalglas over de endeløse bajere i studieårene og frem til de hårde sager, vodka i lange baner. Nedtur. ..

Læs også