Weekend

Test af Segway Ninebot Kickscooter Max: Luksusløbehjul med høj sikkerhed

Segways nye topmodel inden for elløbehjul er bygget bundsolidt – med sikkerhed og komfort af højeste klasse. Tekniske finesser er der heldigvis heller ikke sparet på.

Artiklens øverste billede

Elløbehjul:

Segway Ninebot KickScooter Max

Pris:

5.999 kr.

Elløbehjul har fået kritik for sikkerheden, og ærlig talt har vi da også befundet os i potentielt livstruende situationer med udlejningsløbehjul, der hverken var ordentligt vedligeholdt eller af en kvalitet, som burde være tilladt på offentlig cykelsti.

Det nye Ninebot Kickscooter Max er dog et skoleeksempel på, hvor sikkert og velkørende et elløbehjul kan være.

Gennemført kvalitet

Det er bundsolidt konstrueret, primært i stål. En stor ståplade belagt med skudsikkert gummi sørger for, du står urokkeligt fast, mens en styrestang med gode gummibelagte håndtag giver sikker styring. I venstre side er en klassisk håndbremse koblet til en tromle på forhjulet og en elektronisk bremse på baghjulet, der fungerer, selv hvis tromlebremsen skulle svigte. I håndtaget er indbygget en ringeklokke, der ringer, når du drejer med hånden. Under højre håndtag findes en ”gasknap”, som aktiveres med tommelfingeren. Mellem håndtagene er et kontrolpanel, hvor du kan se fart, batteristatus, køretilstand m.m.

De 10” brede slangeløse pneumatiske dæk sørger for god stødabsorbering og klippestabil kørsel, selv når der er vådt. Løbehjulet er i øvrigt IPX5-certificeret, så du skal ikke bekymre dig, når du tager det med ud i regnvejr. Løbehjulet kan desuden klappes sammen, så du nemmere kan tage det med dig. Med en vægt på 19,9 kilo er det dog ikke noget, man tager med på en længere spadseretur, men foldefunktion­aliteten er især smart, hvis du vil have løbehjulet med i bagagerummet på en bil eller lignende.

Læs også: Luksuriøs elbil til fornuftig pris: MG er klar med Marvel R i Danmark

Komfortabel kørsel

Det er en gedigen motor, der sidder i Kickscooter Max. Men bare rolig, du bliver ikke flået afsted, når du trykker på gasknappen. Der skal et pænt skub med foden til, før motoren tager fat, og når den gør, er det med en blid og rolig acceleration, som enhver vil kunne føle sig tryg ved.

Det gælder i hvert fald, når du anvender Eco-tilstand, som vi lagde ud med. Her er acceleration­en ekstra langsom, og tophastigheden kommer ikke over 13 km/t.

Vælger du Drive, rammer du de af EU-loven tilladte 20 km/t., men stadig med en blid og rolig acceleration. Du vil måske ikke være den, der kommer først fra start i lyskrydset, til gengæld får du en tryg og sikker køreoplevelse.

Skubber du løbehjulet op på Sport, kommer der betydeligt mere ryk i. Her skal man holde tungen lige i munden, når der gasses op, for der er smæk på. For uøvede er det ikke den rette tilstand at lægge ud med, men har man lidt erfaring, er der mere sjov at hente her.

Læs også: Volkswagens elektriske iD.4 er kåret som verdens bedste bil

Man kan dog være tryg ved, at hastigheden aldrig på noget tidspunkt overstiger de tilladte 20 km/t.

Op ad stejle bakker

Bakker tager løbehjulet også i stiv arm, selv når det transporterer en mand på over 90 kilo. Dog må man acceptere et vist hastighedstab. Løbehjulet gik fra 20 og ned til 14 km/t., da vi besteg en halvstejl bakke nær kontoret.

Det 551 Wh store batteri med smart energigenvindingsteknologi og strømadministration sikrer rækkevidde på op til 65 km, så det er et løbehjul, der egner sig fortrinligt til alt fra de små ture frem og tilbage fra togstationen til længere pendlerture.

Hvor lang rækkevidde man reelt får, afhænger selvsagt af, hvilken køretilstand man anvender, hvor bakket terrænet er m.m. Men komforten er heldigvis så høj, at at man rent faktisk gerne tager de lidt længere ture på løbehjulet.

Mobilen udvider oplevelsen

For at du kan komme i gang med at køre, skal du blot skrue styrepinden på og koble løbehjulet til din smartphone.

Når mobilen er koblet på, har du mulighed for at se nyttige informationer som resterende batteriprocent, tilgængelig rækkevidde og kørt distance. Der er også indbygget et pointsystem, som tildeler dig medaljer og mønter samt tilegner dig ”levels”, alt efter hvor meget du kører. Der er ligeledes mulighed for at foretage indstillinger af løbehjulet, eksempelvis aktivere ”walk mode” og hente firmwareopdateringer, optage dine ture, så du kan se din rute efterfølgende m.m.

Artiklen er publiceret i samarbejde med altomdata.dk

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.