Weekend

Her er Hondas ”danske” brintbil

Selvfølgelig er japanerne med på de internationale biludstillinger i både Europa og USA. Men det virkelige kig ind i japanernes fremtidstanker får man på deres hjemmebane – på Tokyo Motor Show. Og her er ingen tvivl: Fremtiden er elektrisk. Med el fra en stikkontakt eller et brintværk ombord. Som i en ny Honda, der får bl.a. Danmark som testmarked.

Artiklens øverste billede
Honda holder verdenspremiere på denne brintbil Clarity. Og ikke nok med det – den kommer til Danmark som et af de første lande.

Den japanske bilfremtid er elektrisk. Ingen tvivl om det. Det er den klare trend efter dette efterårs internationale biludstilling i Tokyo. Elektrisk-elektrisk som vi kender det fra typisk Nissan Leaf og BMW i3 – eller Tesla. Eller brint-elektrisk som f.eks. Toyota gør det i den nye Mirai.

Den måske mest interessante af samtlige fremtidsbiler i Tokyo har en dansk vinkel – ja, man kan næsten sige, at Honda nu lancerer en ”dansk” brintbil. Om kort tid lancerer Honda nemlig deres nye brintbil Clarity. Og den kommer ikke bare til Danmark, men til Danmark på en særlig måde.

»Clarity kommer til Europa til næste år, og det bliver med Danmark og England som de første. Det er som en del af det HighFive-projekt, der kører i Europa, hvor også andre mærker deltager. Med et godt og stadigt voksende netværk af brintstationer forventer vi at få meget ud af dette projekt. Derudover er vi glade for, at afgiftsfritagelsen for brintbiler blev forlænget til 2019,« fortæller Thomas Larsen, PR-ansvarlig for det japanske mærke i Danmark.

Den nye Honda Clarity, der altså er en direkte konkurrent til Toyota Mirai, bliver den hidtil mest effektive brintbil med en rækkevidde på mere end 700 km, lover japanerne. Ydelsen er på 136 hk og 176 hk ved maks. motoroutput. Det tager cirka tre minutter at tanke den nye japaner med brint.

Clarity er en stor bil, næsten fem meter lang og med plads til fem personer i kabinen. Bilen er bygget op med motor foran som på en traditionel bil. I midten ligger batteripakken under forsæderne, mens brinttanken er placeret lige bagved bagsæderne.

Tokyo åbner dørene til fremtiden

Men Honda Claity var ikke eneste fremtidsbil på Tokyo Motor Show – og mange kiggede endda langt længere ud i fremtiden end Hondaen. Et eksempel på en elbil i absolut fremtidsdesign stod på Mitsubishis scene. eX hedder den nye konceptbil, der symbolsk åbner dørene for bilfremtiden og viser mærkets næste generation af EV-teknologi, som de selv siger – altså elbilsteknik.

Mitsubishi eX er en af de mange konceptbiler i Tokyo. Elmotor, men det slutter slet ikke her, for eX har også teknik, der er Mitsubishis næste skridt i retningen mod den førerløse bil.

Også Toyota kiggede ind i fremtiden. Helt overordnet viste fabrikken sin vision for fremtidens mobilitet, som de formulerede det – altså ikke bare biler, men et skridt op, mobilitet. Toyota FCV Plus er en fremtidens brintbil med et meget aparte design, mens en hybrid med navnet C-HR Concept viser fremtiden lidt tættere på, og ny Toyota Prius – også hybrid – viser fremtiden her og nu.

FCV Plus kalder Toyota dette bud på en fremtidens MPV – eller er den mere en hatchback eller måske en stationcar. Toyota forestiller sig, at motoren kører på brint.
En af Tokyo-showets her-og-nu-nyheder: Ny Toyota Prius. Klar til Danmark i begyndelsen af det nye år.

Også Suzuki kiggede ind i fremtiden. Mærket havde ligefrem kaldt temaet på standen for ”Suzuki Next 100”. I år 2020 kan Suzuki fejre sit 100-års jubilæum, så udstillingen viste forslag til produkter og teknologier med en forsmag på noget af det, Suzuki forbereder sig på for de kommende – ja, 100 år.

Mitsubishi eX er en af de mange konceptbiler i Tokyo. Elmotor, men det slutter slet ikke her, for eX har også teknik, der er Mitsubishis næste skridt i retningen mod den førerløse bil.
Nissan har netop vist denne konceptbil derhjemme i Tokyo – Concept 2020 hedder den, og den er en antydning af, hvordan den kommende GT-R kan komme til at se ud.
Fancy karrosseri, ikke sandt? Suzuki Air Trisser hedder bilen – fuld knald på formgivning udefra og ikke mindst på det indvendige design, hvor der er trægulv ...
Ud over alle grænser genial? Eller en formgivning, så ingen kan holde det ud? Denne Nissan med navnet Teatro for Days skal nok skille vandene.
Mazda holder stædigt fast i Wankel-motoren, som i den næste RX skal være både stærkere og mere økonomisk og holdbar.
En SUV behøver på ingen made at være kedelig at se på – det beviser Nissan med denne konceptbil. Gripz hedder den – »gisp!«, siger konkurrenterne.
Lille charmetrold med rødder tilbage til Toyota 600. Den nye udgave af den gamle sportsvogn får antageligt en 3-cylindret motor. Navnet er Toyota SFR.

20 nyheder i Tokyo

Honda

  • Clarity: ny brintbil fra Honda, bilen kommer også til Danmark. Bilens egentlige navn offentliggøres først på udstillingen.
  • Civic 2017: helt ny model med blandt andet nye motorer, 1,0-liters turbo og 1,5-liters turbo.

Mazda

  • RX-Vision: Mazda viser konceptet til en kommende sportsvogn med Wankel-motor.

Mitsubishi

  • eX Concept: en 100 procent elektrisk SUV – rettet mod det voksende SUV-marked, som mærket formulerer det.
  • Baja Portalegre 500 rallybil: rally-version af mærkets SUV.

Nissan

  • Teatro for Dayz: lille MPV-agtig fremtidsbil – elbil selvfølgelig.
  • Concept 2020: kommende supersportsvogn, afløser for GT-R.
  • Gripz: kommende SUV med coupé-facon.
  • Teatro: meget kasseformet MPV.

Subaru

  • Impreza Concept: de første streger på næste generation af Impreza.
  • Forester: opdateret version.
  • XV: opdateret version.

Suzuki

  • Mighty Deck: 2-personers mini.
  • Air Trisser: minibus med tre sæderækker.
  • Ignis: kompakt, meget kompakt crossover.
  • Ignis Trail Concept: en offroad-udgave af Ignis.

Toyota

  • Prius: ny version af hybridbilen, kommer til Danmark i begyndelsen af næste år.
  • C-HR Concept: koncept til kommende, sporty hybrid-SUV.
  • S-FR: lille, nærmest sød sportsvogn.
  • FCV Plus: MPV-agtig fremtidsbil på brint.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.