Weekend
0

Gearkassen: Formel 1-dommerne ser alt

Der er syv dommere ved et Formel 1-løb, og de holder til i den såkaldte Race control.

Gearkassen
Spørg løs
  • Formel 1 er fyldt med tekniske udtryk og en højteknologisk bil, som, mener nogen, har gjort racerkøreren til noget sekundært. Jyllands-Posten forsøger i denne Formel 1-sæson at få de mange svære udtryk gjort spiselige for alle os, der vil være klogere på motorsportens ypperste serie.
  • Har du et emne, som du gerne vil have belyst, så send en mail til thomas.lund@jp.dk

Kevin Magnussen var sur under løbet i Rusland.

»Det kan ikke passe, har I talt med Charlie?« råbte han over radioen.

Han havde fået tildelt en fem sekunders straf for at skære et hjørne.

”Charlie” er Charlie Whiting, en 65-årig britisk overdommer under Formel 1-løb, hvor han befinder sig i det såkaldte ”Race control”-center.

Race control er hjernen under løbene. Her sidder syv personer med forskellig baggrund inden for racerløb i et dommerpanel – Tom Kristensen er af og til på plads, han repræsenterer kørernes synspunkter. Han kan f.eks. fortælle panelet, hvorfor en kører reagerer, som han gør i en bestemt situation, og dette kan tages med i bedømmelsen af, om en kører skal straffes.

Under løbene overvåges hele banen af kameraer, og dommerne har adgang til et utal af informationer, som bruges til at dømme forskellige situationer. Dommene skal helst falde under løbene – som f.eks. Kevin Magnussens fem sekunders straf i Rusland – således at disse også afsones på stedet. Det kan dog ikke altid lade sig gøre. Et eksempel var i 2014, da Daniel Ricciardo brugte for meget brændstof under løbet i Melbourne. Han endte som nummer to, med Kevin Magnussen som nummer tre. Magnussen blev således rykket frem som nummer to.

For mere komplicerede situationer, hvor der f.eks. skal bestemmes, hvem der er ansvarlig for et sammenstød, kalder Race control kørerne ind til en samtale efter løbet, hvor man lytter til kørernes argumenter.

En af opgaverne er også at sende safety car på banen, hvis der skal ryddes op efter en ulykke, hvor vragdele er spredt ud over banen. En opgave som kørerne brokker sig over i flæng, da dækkene bliver kolde under safety car-perioder.

Før hvert race afholder Charlie Whiting et kørermøde – drivers briefing – hvor han fortæller kørerne, hvilke dele af banen de skal være mest opmærksomme på. Det kan f.eks. være et sving, hvor Race control ikke vil tillade, at kørerne overskrider kerben – den slikkepindefarvede afgrænsning af banen. Og det var derfor, at Kevin Magnussen modtog straffen.

BRANCHENYT
Læs også