Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Er du en disruptiv leder?

Mange virksomheder gennemlever i øjeblikket en dramatisk rejse, fordi markedet og mulighederne så hurtigt skifter karakter. Det gælder om at være klar til at møde disruption, og helst før konkurrenterne. Som leder skal du kunne skabe eller forudsige disse pludselige vindskift. Men hvad kræver disruption egentlig af dig som leder?

Disruption har uden tvivl været et af de mest hypede begreber i de fleste brancher de seneste år. Og i dag står disruption øverst på to-do-listen i mange virksomheders strategiplanlægning.

Men på trods af det forstår mange ledere stadig ikke helt hvad disruption er. Det lugter lidt af it, og dermed er det nemt at skubbe aben videre til it-afdelingen. Men det er en stor fejl, for disruption handler ikke om it.

Disruption er i bund og grund et pludseligt vindskift - en fundamental ændring af hvordan vi tænker og hvordan vi agerer, som kan ødelægge eller ændre eksisterende markeder ved at nye spillere tilbyder et bedre alternativ til eksisterende produkter eller services.

Og det skriger på ledelse med stor L.

Disruptivt lederskab kan kort beskrives som et lederskab, der altid søger bedre løsninger og nye måder at forbedre processer og forretningen, og som ikke er bange for at ryste op i de etablerede systemer for at opnå de nødvendige resultater. Steve Jobs er en berømt disruptor, og hans ledelsesstil og kreative vision kan på mange måder tillægges Apples overvældende succes. Jobs var kendt for at være brutalt ærlig i sin kritik – en ledelsesstil han forsvarede med sine resultater.

Men du behøver ikke at være en Steve Jobs for at være en disruptiv leder. Og man kan også risikere at gå for langt i sit disruptive lederskab, hvor basale processer bliver revet op med roden, så det bliver vanskeligt at håndtere alle ændringer på én gang.  

I bund og grund handler disruption om at gøre organisationen parat til at møde nye udfordringer og vinde krigen mod konkurrenterne. Og det er der intet nyt i. Faktisk har det rødder, der strækker sig tilbage til det gamle Japan, hvor til Zen-mestrene brugte disruptivt lederskab eller "overraskelses-elementet" til at holde eleverne på tæerne.

I dag ser vi typisk disruptivt lederskab hos start ups, der er laserfokuserede på at udfordre status quo og gøre tingene anderledes, bedre og billigere.

For at lykkes med disruption skal du kunne mønstre al den handlekraft, du overhovedet kan finde i din virksomhed. Du skal indstille dig på at fejle hurtigere og lære af dine fejltagelser. Og du skal se verden på en ny måde. Det sidste er den største udfordring.

Kulturen i en virksomhed er afgørende for at håndtere disruption. Og det er ikke let at ændre en virksomhedskultur. Med digitaliseringens og disruptions indtog har man som leder sjældent tid til de store og lange forandringsprocesser. Man skal ofte ændre virksomhedens retning meget hurtigt og under pres.

Min praktiske og personlige anbefaling er at starte med forandringstræning. Start med at ændre småting i virksomheden, som fysiske rammer og arbejds- og mødeformer. Læg småt ud og lær medarbejderne at reagere på forandring og udfordr dem i at tænke og arbejde på nye måder. Vær opmærksom på hastigheden. Det må ikke gå for hurtigt, så kan medarbejderne ikke kapere det, men heller ikke for langsomt, så går udviklingen i stå.

Du skal også have defineret nye helte og historier på tværs af virksomheden, og du skal nok også have efterset sammensætningen af dine medarbejdere og dit ledelsesteam for at øge jeres chancer for at vende disruption til en fordel.

Linjen for at være succesfuld er hårfin. Går du for langt i at udfordre og være kritisk, får du rollen som den leder, der står alene. Er du for tilbagelænet, bliver dit team det også. Som med de fleste andre aspekter ved at være leder, kan vejen til målet været svær, men belønningen er fantastisk.

Af Thomas Honoré, koncernchef i it-selskabet Columbus.

BRANCHENYT
Læs også