Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

0

Lovløshed hersker hos Apple og Egmont – hvor er Margrethe Vestager?

Vores børn bombarderes af uetiske og hæmningsløse reklamer overalt i såkaldt børnevenlige applikationer.

Vi har tidligere set, hvordan EU med konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, i spidsen har stukket de store techmastodonter gigantiske milliardbøder som straf for at fordreje konkurrencen og ikke spille efter de europæiske regler. Her er endnu en sag, hvor lovløsheden hersker, og politikerne burde gribe ind: Reklamer og målrettet indhold over for børn, der enten ser YouTube eller downloader apps via Apple.

Det er sådan indrettet, at når man downloader en såkaldt børnevenlig app, er den overfyldt med reklamer om, at man kan opgradere til nye niveauer og ekstraudvidelser, der for mit barn på to år kan være svære at modstå. Selvom der er indsat forældrekontrol, hvor man ikke uden videre kan gennemføre et køb uden en voksens indblanding, så påvirkes børnenes valg i allerhøjeste grad af disse “in-app køb”, når de er allermest involverede i at lege.

Det er dybt problematisk og svarer til, at vi voksne læser avis uden at kunne genkende, om en artikel er en annonce eller fakta. Det er ikke kun de internationale apps, der udnytter børns uvidenhed og leg. Det er også danske apps som fx Rasmus Klump ejet af Egmont Publishing Digital, der er hoppet med på denne uetiske kurs, hvor børn udsættes for disse reklamefremstød.

Problemet fortsætter på YouTube, hvor vejen til et køb ganske vist er længere, og reklamerne er totalt irrelevante for børn. Her er det ikke unormalt, at min søn pludselig sidder med en trailer til et voldsomt skydespil foran sig eller en reklame målrettet voksne. Udover at reklamerne presses op i min søns ansigt, har han nok heller ikke brug for en vejledning til, hvordan en børnefamilie skal vælge at købe ind hos Coop. Virksomhederne bag disse reklamer får formentlig intet udbytte af deres reklamepenge. Det er altså ikke kun forældre, der har en interesse i at forbedre YouTubes algoritme. Det har Google – YouTubes ejer – egentlig også.

Problemet med invasive reklamer i børnehøjde er større, end man forestiller sig. Mange tænke måske, herregud, lidt reklame i ny og næ skal vores børn nok lære at sortere fra. Men vores børn skal ikke tvinges til at tage købsbeslutninger og bør skånes for disse invasive digitale reklamebudskaber. Og hvis du er i tvivl om, hvordan den hektiske digitale omverden påvirker vores børn – og os selv – så bør du bruge nogle dage af din sommerferie på at læse bogen Sluk af lægen Rashid Imran. Han har fyldt sin bog med fakta og forskning om, hvad de sociale medier gør ved os og vores hjerner.

Vi har i den grad brug for en ’Margrethe Vestager’ til at træde ind og sætte de store spillere på plads, så vi kan få rettet op her, hvor det frie marked fuldkommen hæmningsløst har indledt jagten på at tjene penge på børn.

BRANCHENYT
Læs også