Tillad flere fejl – og få flere penge i statskassen
Hvis vi lærer at fejle intelligent, vil det gøre os mere konkurrencedygtige, mener Toke Kruse.

Nulfejlskulturen er vejen frem, hvis vi ønsker individer, der leverer løsninger inden for en fast ramme ud fra et sæt givne forudsætninger. Ganske brugbart i mange tilfælde, men utilstrækkeligt når løsningerne findes hinsides det eksisterende og kendte, som det f.eks. er tilfældet inden for iværksætteri.
I Danmark er der gået sport i at få høje karakterer som et pejlemærke for, hvor succesfuld man som ungt menneske er. Problemet er blot, at Danmark skal leve af andet end høje karakterer og mennesker, der har ‘luret’ uddannelsessystemet og bagvejen til karakter-kabalen; "gør, hvad der bliver sagt, så går det dig godt"-filosofien! Vi skal også leve af folk, som tør begå fejl og udfordre det eksisterende. Mit iværksætterliv er skabt på innovation og en høj grad af kreativitet med tonsvis af fejl, før jeg ramte rigtigt. Uden den del ville mit høje snit fra gymnasiet aldrig have bragt mig til der, hvor jeg er nu: Serieiværksætter med flere virksomheder og endnu flere nyskabte arbejdspladser.
Det er indtil videre blevet til 17 år med fejl, nedture og stribevis af fiaskoer, der sidenhen er blevet vekslet til succeser, arbejdspladser og vækst. Eksempelvis er min virksomhed Billy vokset fra 1 til 30 ansatte på seks år. Det er endnu ikke blevet til overskud, men arbejdspladser, vækst og dermed gang i hjulene for dansk økonomi. Havde jeg holdt mig til 12-talsstrategien, ville jeg for det første aldrig have startet, for ingen havde før udviklet et brugervenligt regnskabsprogram. For det andet har det krævet ufatteligt mange fejl, sats og mod uden at vide, hvor det ville ende. Alt det, der ikke lægges op til i vores uddannelsessystem.
Jeg husker tydeligt, at de 13-taller, jeg selv fik, kom af originalitet og af at tænke kreativt i forhold til en specifik opgaveformulering. Jeg er naturligvis ikke alene om den holdning, at vi kraftigt skal overveje at afskaffe nultolerance over for fejl. På det elitære Folkemøde var bl.a. Mogens Lykketoft og Rane Willerslev enige i, at gennem kreativitet, tests og det at turde træde ved siden af udvikles et land og mennesket, ligesom det kan styrke det danske samfund.
Dette bakkes i øvrigt op af Lars Tvedes bog “Det kreative samfund”, der også stiller skarpt på, at de nationer, der har udviklet sig igennem århundreder, er dem, der har tænkt kreativt kombineret med en rationel tilgang til tingene. Vi skal altså i Danmark bakke op om folk, der tør satse, også selv om det til tider medfører fejl og ender i fiasko. Vi burde måske i virkeligheden også stræbe efter at blive det mest kreative folkefærd og ikke kun nøjes med at være blandt de lykkeligste. Det ville uden tvivl kunne ses på bundlinjen. Og tag ikke fejl: Det handler ikke om at fejle med hovedet under armen – men om at fejle intelligent, hvilket over tid vil gøre os mere konkurrencedygtige med mere innovation til følge.