Debat

Er du en offensiv eller defensiv medarbejder?

I disse Tour de France-tider er det nærliggende at lege med tanken om at overføre sportstaktik til arbejdslivet. For ligesom i sport kan man vælge at indtage en offensiv eller en defensiv position i sit job.

De fleste tænker på sport, når de hører ordene offensiv og defensiv. Den offensive taktik baserer sig på et aggressivt angreb, mens den defensive taktik baseres på et stærkt forsvar.

Der er derimod flere betydninger af de to ord, når man bruger dem i erhvervslivet. Den offensive medarbejder har en stribe kendetegn: De er fremme i skoene, de arbejder målrettet for at opnå noget, de indfører ændringer, de vil vokse virksomheden, og de udforsker nye produkter og forretningsmodeller.

Modsat betragtes den defensive medarbejder som en medarbejder, der er i forsvar, en der er kommet bagud og er udsat for kritik eller er under pres. Du skal blot kigge rundt blandt dine kolleger, så kan du lynhurtigt identificere de defensive og offensive spillere.

For nylig gav jeg et indlæg om disruption til et netværksmøde. Under den efterfølgende middag lagde jeg øre til en livlig diskussion blandt tre deltagere om, hvad digitalisering betyder for dem i deres virksomhed. De tre var alle ansat i den pågældende virksomheds regnskabsafdeling, men de var på ingen måde enige om, hvad digitalisering ville betyde for dem. To påstod, at deres job ikke ville ændre sig i mange år, mens den tredje var lodret uenig.

”Hvis en robot kan slå græs, så kan den vel også sende fakturaer og udføre betalinger”, var hendes påstand. Hendes to kollegaer havde en perlerække af argumenter for, hvorfor det aldrig ville kunne ske. Men faktisk var påstanden meget relevant. For selvfølgelig kommer en robot til at kunne sende en faktura og tjekke betalinger. Det gør de allerede i dag. Mange virksomheder har automatiseret bestillings- og betalingsprocessen.

Til regnskabsmedarbejdernes held betyder det ikke, at de bliver overflødige. Men det betyder, at deres opgaver forandres, og kravene til deres kompetencer vil ændre sig markant. De rutinemæssige dele af jobbet vil forsvinde og overtages af kontorrobotter. Opgaverne vil skifte så meget, at de næppe kan kende deres nuværende job om 10 år.

Derfor handler det om at være i offensiven – at finde ud af, hvordan man flytter sig selv for at vinde i digitaliseringskapløbet. Jeg er ikke i tvivl om, at fremtidens medarbejdere har meget stærke digitale kompetencer, uafhængig af stilling og branche.

Du kan jo starte med at bruge sommerferien på at notere dig, hvor mange ting rundt omkring dig, der efterhånden allerede er erstattet med robotter. Skriv en liste over de rutineopgaver, du har i dit job, og begynd at tænk over, hvordan de kunne udføres af en robot. Og begynd at tænke over, hvordan du kan udvikle dit job med dine faglige kompetencer, så du leverer værdi i samarbejde med teknologien. For digitale kompetencer gør det ikke alene – det er først, når vi kobler fagligheden og de digitale kompetencer, at vi virkelig kan skabe resultater både for os selv som medarbejdere, vores arbejdsplads og samfundsmæssigt.

Læs også