Kan kvinder overhovedet finde ud af teknik?
Kvinder tror måske ikke, at de kan finde ud af teknik, men måske de skulle revurdere egne evner og interesser.

Jeg havde i forbindelse med et foredrag om begrebet software as a service (SaaS) med ekspert Jesper Munkholm samlet omkring 50 erhvervsfolk for at lære dem om en af de hurtigst voksende virksomhedsformer; abonnementsselskaber i “skyen” – såkaldte SaaS-selskaber.
Her talte vi bl.a. om, hvorfor virksomheder som Mærsk skal lytte mere til iværksættere, og Munkholm kom også med sin uvurderlige viden omkring, hvordan man bygger en SaaS-virksomhed på et lavpraktisk plan.
Der var én ting, der slog mig, der jeg trådte ind i rummet: Der var næsten kun mænd. Der var én kvinde. Hun havde i øvrigt selv bemærket, at hun var den eneste. Jeg kunne i princippet være ligeglad, men det er jeg ikke, for det fortæller mig, at både kvinderne selv, og at vi som samfund kun har 50 procent af talentmassen til at bygge fremtidens virksomheder inden for et felt, der har været i vækst i årevis.
Jeg er godt klar over, at der indtil nu har været en hovedvægt af mænd i it-branchen. Men nu må tiden være moden til, at fordommen om det gamle støvede it-selskab bliver erstattet af nysgerrighed fra kvinderne selv. Foredraget var arrangeret i samarbejde med kontorfælleskabet Symbion i København og et åbent event for alle, og alligevel dukker dig én kvinde op ud af ca. 50 deltagere. Der må jeg bare sige: Kvinder, revurdér jeres interesser: guldet ligger lige for jeres fødder.
Det er ikke en men’s only-klub at lave SaaS eller beskæftige sig med teknik. Der er masser af potentiale for at udvikle forretninger inden for nogle af de områder, hvor mange kvinder traditionelt har gjort det godt. Der er eksempelvis Goodiebox eller selskabet Hærslev, der sælger duftbokse til hjemmet og hoteller. Begge har bygget en techvirksomhed med en attraktiv forretningsmodel.
Så ja, kvinder kan (selvfølgelig) godt finde ud af teknik og kan godt starte tekniske SaaS-virksomheder. Man kan vel fristes til at sige, at hvis mænd kan, kan kvinder også.