Debat
0

Ekstrem kontrol for hvidvask skader vores samfund

Statens krav om kontrol er blevet for stramme for almindelige erhvervsdrivende og rammer ofte forbi svindlerne.

Panikken ses overalt, når det gælder banker anno 2018. I kølvandet efter de mange fadæser er der blevet sendt stribevis af spørgsmål og trykbølger gennem de danske banker og finanssektoren generelt, men er en panikreaktion fornuftig, og skal den virkelig danne rammen om vores fremtid?

Panikreaktionen fører til mere kontrol, mindre tillid og en mere usikker fremtid.

Det hersker jo ingen tvivl om, at bankerne på øverste niveau ikke skal kunne spekulere i hvidvask og skatteunddragelse, men når det i sommer tog mig seks måneder at få en erhvervskonto i Danske Bank, så må man også med rette sige, at kontrollerne er blevet for voldsomme.

Den nødvendige KYC (know your customer, red.) er for mig at se en tåbelig, bureaukratisk række spørgsmål, som nærmest minder om en tegneserie eller dårlig vittighed. F.eks. skal man svare på, hvor mange kontanter man forventer at få udbetalt i løbet af året, ligesom man skal svare på, hvor mange dollars man vil overføre til udlandet, hvis man hakkede af, at man har kunder i USA.

De stribevis af spørgsmål er for det første lette at omgå og for det andet komplet umulige at svare på, med mindre man hedder Grethe, er 89 år og med sikkerhed ved, at man ikke har overførsler til udlandet, samt på kommatal kan fortælle, hvor mange kontanter man har på sig på et hvilket som helst tidspunkt året rundt.

Skaden er sket, så nu strammes skruen, men metoden er dybt godnat. Og galskaben slutter langtfra her.

Udover hvidvaskningsskandaler har DR’s program Kontant dokumenteret, at der i den grad svindles med eksport af gamle biler. Staten tilbagebetaler mere end bilens reelle markedsværdi, simpelthen fordi der i 10 år har været en godtroende ordning, ifølge hvilken danske bileksportører selv kan angive værdien af bilen. Det lyder næsten for godt til at være sandt for en svindler, men den er god nok.

Politikerne er dog vågnet op (de ser åbenbart Kontant på DR), så nu skal der fastansættes 60-80 personer, der skal stå for vurderingen – problemet er identificeret og løsningen fundet, så langt så godt. Men ved du hvad: Vi lader lige svindlerne fortsætte frem til 2020, for det er den tid, vores samfund skal bruge til at reagere på denne opdagelse.

Svar mig lige på følgende: Om 14 dage er det januar, så hvorfor ikke bare lukke for ordningen da og have en stab klar? Årsagen kender jeg ikke, men konsekvensen er åbenlys for alle og enhver.

Hvorom alting er, må vi i Danmark vælge at skrue ned for naiviteten og udtænke smartere løsninger end ekstreme kontroller, der sætter os tilbage i tiden. Ellers ender vi med et samfund, hvor ekstrem kontrol gør os fattigere.

BRANCHENYT
Læs også