Debat
0

S må rydde op i Mette Bocks "groteske" makværk

De nye regler for digital moms har skævvredet et i forvejen grotesk og konkurrenceforvridende system, skriver topchefen i medievirksomheden Aller, Lars Sander Matjeka, og direktør Thomas Torp fra brancheorganisationen Grakom.

Allers topchef, Lars Sander Matjeka. Foto: Charlotte de la Fuente.

Den forrige regering har efterladt en rigtig møgsag på kulturminister Joy Mogensens bord. Det stærkt omdiskuterede medieforlig, som Socialdemokratiet klogeligt holdt sig ude af, kaster en masse tunge skygger ind over den nye kulturministers bord.

Et er nedskæringerne i DR og balladen om Radio24syv, som der har været sagt og skrevet så meget om. Et tredje element, der ikke har fået nær så meget bevågenhed, er udfordringerne med den groteske og statsstøttede konkurrenceforvridning blandt nyhedsmedierne i Danmark. Som den allersidste handling i sin regeringstid vedtog VLAK-regeringen at indføre en digital nulmoms, der differentierer mellem medierne, således at nye og innovative medier på nye platforme fortsat skal betale moms på 25 procent, mens de gamle avishuses digitale medier bliver fritaget for moms, akkurat som aviserne har været det i mange år.

Den tidligere kulturminister, Mette Bock, fik med det nye medieforlig til opgave at modernisere den danske lovgivning, så den kunne omfavne nye medier, tilgodese innovation og basere sig på platformsneutralitet. Det er slet ikke sket. Tværtimod. Skævvridningen af den frie konkurrence på mediemarkedet er blot blevet understreget yderligere, og den nye lovgivning straffer i stedet medier, der tænker nyt med dummebøder på 25 procent.

Mette Bock har fuldstændigt dumpet opgaven med at sikre moderne rammebetingelser for alle medier. Den forrige kulturminister levede simpelthen ikke op til sit ansvar, og nu er det så op til den nye regering med kulturminister, Joy Mogensen, i spidsen at rette op på VLAK-regeringens rod.

Er man ikke udgiver hos de store dagbladshuse, har man i mange år – som vi – måtte leve med, at de gammeldags medier i avisform har været fritaget for moms. Det er i virkeligheden blot en form for produktionsstøtte, der på mange måder har holdt hånden under aviserne, der derfor ikke har behøvet at konkurrere på lige vilkår med andre medier. Det har vi til nød accepteret, selvom det jo er åbenlyst, at danskerne i dag får deres nyheder mange andre steder fra end de gamle spalter.

Derfor var vi også begejstrede, da den forrige regering lagde op til en modernisering af lovgivningen med fokus på fri konkurrence og platformsneutralitet. Platformsneutralitet skulle betyde, at også medier på alle mulige andre platforme end aviser – digitale såvel som analoge – skulle tilgodeses. Vi havde naturligt nok høje forventninger. Fuldstændigt katastrofalt og uforståeligt blev denne oplagte mulighed forpasset, og igen var fokus på de gammeldags medier. Nu må det høre op.

Det kan simpelthen ikke passe, at vi i et frit og erhvervsvenligt land som Danmark fortsat skal leve med en så voldsom konkurrenceforvridning. Vi beder ikke nødvendigvis også om at få nulmoms. Vi beder udelukkende om lige vilkår og fri konkurrence.

Lars Sander Matjeka, adm. direktør, Aller Media og Thomas Torp, adm. direktør, Grakom.

Danmark har i mange år overtrådt indtil flere EU-regelsæt om blandt andet lige konkurrencevilkår, ulovlig statsstøtte og momslovgivningens neutralitetsprincip. Med vedtagelsen af den nye lovgivning, som netop er trådt i kraft den 1. juli, forstærkes disse overtrædelser yderligere. Derfor har vi i fællesskab sendt en klage til EU-Kommissionen. Det kan simpelthen ikke passe, at vi i et frit og erhvervsvenligt land som Danmark fortsat skal leve med en så voldsom konkurrenceforvridning. Vi beder ikke nødvendigvis også om at få nulmoms på vores produkter – og ej heller mediestøtte. Vi beder udelukkende om lige vilkår og fri konkurrence. Der må som det mindste være ens rammebetingelser for alle medier.

Selv avisernes egne lobbyister i Danske Medier erkender nu også, at der skal rettes op på den skæve konkurrencesituation. Aviserne har altså indset, at der ikke er skyggen af fair konkurrence i den lovgivning, de selv har været med til at presse igennem.

I forløbet med medieforliget har vi glædet os meget over Socialdemokratiets opbakning til kritikken af den nye digitale nulmoms. Ganske fornuftigt holdt S sig også langt ude af medieaftalen, og derfor regner vi nu naturligvis med, at regeringspartiet fortsat mener det samme som før valget. Nemlig at der skal ske en bredere gennemgang af momslovgivningen på hele området, og at der skal arbejdes på en retfærdig lovgivning baseret på udviklingen i mediebranchen.

Vi vil meget gerne bidrage til konstruktive løsninger, og vi vil meget gerne række hånden ud til den nye kulturminister, så vi i fællesskab kan få rettet op på Mette Bocks makværk. Arbejdet med denne nye lov blev hastet igennem, forløbet var sjusket, en bestilt analyse blev aldrig offentliggjort, og forarbejdet blev på ingen måde gjort ordentligt. Det var alt for vigtigt for den forrige regering at tækkes de gamle medier inden valgudskrivelsen. Det var ikke kønt at se på, og vi regner med, at den nye kulturminister har en helt anden, moderne, innovativ og objektiv tilgang til det danske mediemarked.

Af Lars Sander Matjeka, adm. direktør, Aller Media A/S og Thomas Torp, adm. direktør, Grakom.

BRANCHENYT
Læs også