Gør empatisk hjælpsomhed til obligatorisk fag i uddannelsessystemet
I kampen for at blive digitale og innovative har mange virksomhedsledere reelt glemt værdien i at have empatiske og ekstremt servicemindede medarbejdere.
Hvad holder dig på din arbejdsplads, når det kommer til stykket? Penge, prestige, en karrieretrædesten eller noget så banalt som ægte, empatisk hjælpsomhed? Mit bud er, at de fleste sætter langt større pris på den ægte, empatiske hjælpsomhed end på mammon og kortvarig prestige. Det bør virksomhederne i hvert fald gøre, hvis de vil tjene penge.
Købmanden, som jeg var bud for som knægt, var verdensmester i at levere den ægte, empatiske hjælpsomhed. Ikke bare overfor mig, men overfor sine kunder, borgerne i lokalsamfundet og sine nærmeste.
Tit opstår der den vildfarelse, at virksomhedsejere tror, at effektivisering og automatisering alene er vejen til vild vækst. De glemmer, at effektiviseringer ikke i sig selv motiverer deres medarbejdere til at sælge eller servicere – og at det heller ikke i sig selv motiverer kunder til at købe produkter. De glemmer, at medarbejderengagement og motivation er direkte forbundet med følelsen af at blive hjulpet.
Når en leder ikke hjælper sine medarbejdere med at nå deres mål, så hjælper medarbejderne heller ikke lederen med at nå de mål, lederen skal nå. Undervejs hjælper medarbejderne heller ikke kunderne og så kortslutter virksomheden, ligegyldigt hvor mange effektiviseringer og automatiserede processer, man ellers indfører.
Jeg har set det så mange gange, og hver gang er det manglen på ægte, empatisk hjælpsomhed, der spænder ben for arbejdsglæden, kundetilfredsheden og væksten. En virksomhed kan være nok så konkurrencedygtig på pris, men hvis ikke der er en kultur for at hjælpe hinanden i virksomheden, så knækker filmen. Så stopper medarbejderne med at løfte i fælles flok, så sætter de rundsave på albuerne og nikker ja til ledelsens strategi til møderne og går herefter direkte ud og udfører deres egen egostrategi i praksis.
Tit hører jeg medarbejdere bagtale kolleger, og når jeg kommer i dybden med årsagerne til bagtaleriet, så viser det sig som regel, at der ganske enkelt ikke er en kultur for hjælpsomhed i den virksomhed, de arbejder i.
I de snart 30 år jeg har rådgivet virksomheder i ledelse, er vækstmetoder kommet og gået. Men mange års fokus på teknologi og digitalisering af købsprocesser er sket på bekostning af noget så old school som fokus på hjælpsomhed. Vi skal simpelthen hjælpe hinanden med at træne vores empati igen, både fordi det skaber arbejdsglæde, men sandelig også fordi det skaber loyale, købsparate kunder. Og vi skal hjælpe de kommende generationer med at træne hjælpsomheden, så de får lyst til at blive ledere af og medarbejdere i fremtidens ægte kundeorienterede virksomheder.