Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Hey chef, det er ok at blande sig i medarbejdernes trivsel

Mange ledere taler ikke med deres medarbejdere om problemer som stress og overvægt. Det er ærgerligt, for god ledelse er også at turde berøre de svære emner.

Jeg er typen, der kan finde på at blande mig. Det gælder både ude i virkeligheden, hvis jeg f.eks. ser en unge pige stå og være ked af det, og det gælder på min arbejdsplads, it-leverandøren Atea. Her har vi de seneste år blandet os en del i vores 1.500 medarbejderes ve og vel.

Det er ikke fordi, jeg har et behov for at snage, eller fordi jeg mener, at jeg har særlige forudsætninger for at løse andres problemer. Jeg ser det mere som en pligt, og i min egenskab af leder på en stor og travl arbejdsplads ser jeg det som god og tidssvarende ledelse.

Min erfaring er, at de fleste medarbejdere faktisk sætter pris på at have en åben, ærlig og konstruktiv dialog med deres ledere, og på at man fra arbejdspladsens side bidrager til at tage hånd om de udfordringer, der måtte være – også af privat karakter – frem for at ignorere dem.

I Atea har vi motions- og kosttilbud til overvægtige (og alle andre), vi har workshops om god nattesøvn og mindfulness, vi har puslespil rundt på etagerne, hvor man kan rense hjernen og måske få en god idé, og vi har programmer til pressede eller stressede medarbejdere. Blot for at nævne nogle eksempler.

Den klart mest positive effekt er, at vi får brudt med berøringsangsten og tabuet om stress og andre svære emner.

Annette Otto, hr-direktør i it-leverandøren Atea

Det enkelte initiativ er måske ikke ekstraordinært i forhold til, hvad man gør andre steder. Den røde tråd er, at vi har besluttet at blande os i vores medarbejderes sundhed i og uden for arbejdstiden. Vi kalder projektet, der har kørt siden 2016, for ”energi i hverdagen”.

Den enkelte er naturligvis i sidste ende herre over sin egen krop og trivsel, og vi skal ikke tvinge medarbejdere op på vægten, ned i motionslokalet eller tidligt i seng. Men som arbejdsgiver må vi godt tage ansvar for medarbejdernes velvære og skabe de bedste rammer for en balanceret livsstil – vi ”låner” dem trods alt omkring halvdelen af deres vågne tid.

Både ude i samfundet og på arbejdspladsen er den letteste løsning at holde sig på sikker afstand af andre folks problemer. Derfor vælger mange den passive tilgang. Så risikerer man ikke at træde nogen over tæerne, at komme i en akavet situation eller at åbne en Pandoras æske af ulyksaligheder. Men er det også den rette løsning at vende det blinde øje til? Det mener jeg bestemt ikke.

I min optik er det, at jeg blander mig i medarbejdernes mentale og fysiske trivsel, et spørgsmål om at udvise interesse og omsorg for mine medarbejdere og om at være en god leder.

Medarbejderne skal forstå, at det ikke er et svaghedstegn at sænke paraderne over for deres chef.

Annette Otto, hr-direktør i it-leverandøren Atea

I Atea har vi et stort fokus på rekruttering og fastholdelse af medarbejdere. Det er vi nødt til, fordi it-branchen er ”kogende” – dygtige medarbejdere står i høj kurs. Samtidig har vi som virksomhed været gennem nogle barske år som følge af den i medierne meget omtalte sag om bestikkelse og underslæb mod tidligere ansatte. Alligevel har vi faktisk formået at holde personaleomsætningen på et fornuftigt niveau (den kan altid blive bedre), og et ikke uvæsentligt element i dette er, at man kan kombinere ambitioner med et liv ved siden af, og vi bekymrer os om vores medarbejdere.

Vi har forsøgt at skabe en kultur, hvor vi også taler om til tider svære emner, der nogle gange ligger i grænselandet mellem privatliv og arbejdsliv. Mellemlederne spiller en afgørende rolle, for jeg kan jo ikke gå rundt og blande mig i samtlige medarbejderes liv – og det skal jeg heller ikke. Men det skal mellemlederne. Og medarbejderne skal forstå, at det ikke er et svaghedstegn at sænke paraderne over for deres chef.

Vi sender hvert år vores mellemledere på efteruddannelse, bl.a. i at forstå og håndtere stress hos deres medarbejdere. De får en reel værktøjskasse at arbejde med, f.eks. i forhold til at spotte en medarbejder med nærved stress og hjælpe vedkommende gradvist tilbage til en mere sund og bæredygtig arbejdsdag og forhåbentlig undgå en længerevarende sygemelding.

Vi får mange positive tilbagemeldinger fra medarbejderne, men den klart mest positive effekt er, at vi får brudt med berøringsangsten og tabuet om stress og andre svære emner. På baggrund af vores arbejde med mental trivsel og stress vandt vi i oktober Hr-prisen 2019. Det sender i mine øjne et signal til ledere andre steder om, at det er vigtigt at prioritere medarbejdernes trivsel og sundhed – og at det er okay at blande sig.

BRANCHENYT
Læs også