Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Politikerne bør gøre kunstig intelligens til en del af pensum

Robotter vil ændre erhvervslivet på en måde, der er svær at forestille sig. De nyuddannede skal være parate til at håndtere forandringerne.

Unge højtuddannede danskere har i mange år været i høj kurs internationalt, fordi vores uddannelsessystem gennem gruppearbejde fylder deres rygsæk med evnen til at arbejde problemorienteret og kritisk og ikke mindst gør dem gode til at arbejde sammen med andre om at skabe løsninger.

Nu er det tid til, at vi gearer vores uddannelsessystem til den næste bølge og gør vores unge kandidater til verdensmestre i at arbejde sammen med den kunstige intelligens. Og det gælder vel at mærke ikke kun ingeniører og it-folk. Kunstig intelligens er ved at vende op og ned på de fleste erhverv. Og der vil blive stor efterspørgsel på dygtige folk, der forstår at arbejde sammen med robotkollegerne.

Uanset om du er fremtidig arkitekt, advokat eller marketingmedarbejder, vil kunstig intelligens præge dit arbejde.

Min egen lille uvidenskabelige undersøgelse, der omfatter fire voksne børn fra henholdsvis CBS, DTU, Beredskabsstyrelsen og jurastudiet på Københavns Universitet, siger mig, at vi endnu er meget langt fra at gøre kunstig intelligens til en naturlig del af vores uddannelsessystem. Min søn fra DTU og nu med job hos en rådgivende ingeniørvirksomhed har arbejdet med meget basale værktøjer, men det er vel at mærke også inden for et fagområde, hvor kunstig intelligens er en naturlig del af indholdet. De tre andre er ikke stødt på det.

Og det er ærgerligt, for ude i den virkelige verden er udviklingen allerede godt i gang. Uanset om du er fremtidig arkitekt, advokat eller marketingmedarbejder, vil kunstig intelligens præge dit arbejde. Det er nemlig ikke kun i industrien, robotterne kommer til at tage de tunge løft i fremtiden. De fleste job vil blive forandret. Nogen til ukendelighed. I en nylig Accenture-undersøgelse svarede hele 61 procent af de adspurgte ledere, at de over de næste tre år forventer en vækst i af antallet af job, der kræver samarbejde med kunstig intelligens.

Hvordan får vi gearet vores uddannelsessystem til denne virkelighed?

Det nemme svar er opkvalificering af lærerne – fra grundskole til universiteter, men det er naturligvis ikke så enkelt. Det vil kræve en ny generation af lærerkræfter, så det gælder om at komme i gang med det samme. Vi har forudsætningerne: En stærk infrastruktur, en uddannelsessektor, der er godt integreret med arbejdsmarkedet og et politisk system, der er relativt beslutningsdygtigt. Og ikke mindst har vi en industri, der efterspørger kompetencerne.

Så lad os prioritere det politisk, så vi ikke ender i midten af bussen, som vi ofte gør i Danmark. Her er virkelig et område, hvor vi har mulighed for at komme helt frem i bussen. Lad os få gjort kunstig intelligens til det nye gruppearbejde i det danske uddannelsessystem.

BRANCHENYT
Læs også