Gør som Pippi Langstrømpe og Danske Bank
Lad andre gøre som Danske Bank – sende pengene hurtigt ud til jeres små samarbejdspartnere, hvor de gør en forskel.
Torsdag gik Danske Bank ud med en melding, som vi håber kan sprede sig som ringe i vandet og være med til at ændre betalingskulturen i dansk erhvervsliv. De halverede deres betalingstider til leverandører og satte dem ned til 14 dage. Og hvorfor er det så vigtigt?
Efter finanskrisen så vi en usympatisk tendens sprede sig i dansk erhvervsliv; lange betalingsfrister. I bund og grund er det en økonomisk forsvarsmekanisme, hvor virksomheder betaler deres leverandører senere end normalt, f.eks. efter 90 dage plus løbende måned.
Tendensen blev her hjemme først set i stor skala, da Ørsted bad kunder betale forud for deres strøm, men udskød betalingerne til deres leverandører. På den måde fik Ørsted penge i kassen i længere tid og fik pumpet deres likviditet op. Men det skete på bekostning af leverandørerne i forsyningskæden, der nu skulle vente på deres penge til lang tid efter, de havde haft udgifter til løn og skat.
Nødråb fra små virksomheder: Skal bankerne tjene samfundet eller kassen under coronakrisen?
”Når man er ekstra stærk, har man en særlig forpligtelse til at være sød ved andre”, som Pippi Langstrømpe siger.
Om Danske Bank har brugt hjemmearbejdsdagene med børnene til at læse Astrid Lindgren, ved jeg af gode grunde ikke. Men når jeg ser deres udmelding om den nye betalingspolitik, flyver tankerne til Pippis kloge ord.
SMV’er i forsyningskæderne er lige nu alvorligt pressede og dybt afhængig af, at de penge, de har tjent, kommer i kassen, så der kan betales regninger, løn og husleje. Derfor er jeg overbevist om, at Danske Banks tiltag vil redde virksomheder fra konkurs i denne tid. Hvilket også vil gavne banken, der ikke behøver finde nye samarbejdspartnere efter coronakrisen.
Slutteligt skal der blot lyde to bønner: Lad det fortsætte efter coronakrisen, fordi det er det rigtige at gøre. Og lad andre gøre som Danske Bank – sende pengene hurtigt ud til jeres små samarbejdspartnere, hvor de gør en forskel. En forskel mellem liv og død for små og mellemstore virksomheder.
Alexander L. Nepper