Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

HR skal være fanebærer i tiden efter corona

Den globale pandemi skaber gennemgribende ændringer i vores måde at arbejde på. Eftertiden vil vise, at 2020 blev året, da et nyt arbejdsparadigme for alvor tog fart: Det virtuelle. Det giver HR-chefer en fundamental forpligtelse til at understøtte transformationen ind i den mere virtuelle fremtid.

Stefan Knapp, managementkonsulent i PA Consulting

Ind fra højre kommer corona. Den trækker alvorlige spor gennem vores samfund og sundhedsvæsen – og arbejdspladser.

Tilbage i 2013 forudsagde en artikel i Harvard Business Review, at 1,3 milliarder mennesker inden for få år ville arbejde virtuelt. Udviklingen var så småt på vej, men overgangen til en mere ’ren’ virtuel arbejdsdag er vokset eksplosivt siden begyndelsen af 2020, da verdens lande begyndte at tage forholdsregler for at begrænse smitten.

Mange organisationer har erkendt, at situationen er kommet for at blive og er i gang med at gentænke deres kundetilgang og forretningsstrategier. Statsministeren siger, at ”hverdagen bliver aldrig den samme igen,” og HR er i hjertet af den forandring, for det handler om at gentænke den måde, vi definerer og organiserer os på.

I de fleste højtpræsterende virksomheder i dag spiller HR en signifikant rolle og er blevet gjort ’strategisk’. De virksomheder lykkes typisk med minimum tre ting:

Forstå hvad virksomhedens strategi kræver for at lykkes: En fundamental opgave for strategisk HR er at oversætte virksomhedens strategi og ambitioner til kompetencebehov. Hvad, hvem og hvordan, for at vi lykkes? I en tid, hvor kunstig intelligens kan understøtte og sågar overtage menneskelige roller, er den funktion vigtigere end nogensinde før – men det er et spørgsmål, som HR sjældent er central i. Læg så det virtuelle oveni og tilføj en agil transformation, som mange arbejder med, og du har en perfekt HR-storm.

Kend din forretning: Kend din forretning indgående. Hav styr på dine produkter og services, hvordan du genererer omsætning, hvem dine kunder og konkurrenter er, og hvordan din finansielle model ser ud. Dernæst skal du have overblik over, hvordan dine medarbejdere og den kunstige intelligens understøtter de mekanismer, og hvordan ændringer i modellen skal håndteres, når du skruer op for det virtuelle.

Fra reaktiv administrator til proaktiv rådgiver: Det er en bevægelse, jeg ser mange steder: Fra at være en administrativ supportfunktion bag tæppet, som HR historisk er født ud af, skal HR indtage rollen som partner på scenen og spille en direkte rolle i opnåelsen af virksomhedens strategiske mål; som rådgiver og meningsdanner, ikke blot som udførende rekrutterings- og medarbejdertilfredshedsundersøgelses-ansvarlig. Bliv sponsor for spørgsmålet: ”Hvad betyder forandringen for måden, vi motiveres og arbejder sammen på – og hvordan skaber vi værdi for vores kunder og medarbejdere fremadrettet?”

Det er i sandhed en brydningstid, der går tæt på mennesket i arbejdssituationen – og netop derfor bør HR være fanebærer i det forestående skifte i værdiskabelse og kulturforståelse i virksomhederne derude, hvis vi også dér skal lykkes ”sammen, men hver for sig”.

Stefan Knapp

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.