Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Fra i dag kan du få alt i Ikea. Også corona

Jättefint. Gennemvædet af godhed har Ikea opfundet sin egen coronapolitik.

Corona rammer verden

Hvis du ikke har set tv-programmet ”Kræsne købere”, så prøv det. Og det er ikke et forslag. Det er en ordre.

Programmet handler på overfladen om en håndfuld hel- og halvkendte danskere, der er på boligjagt, og har nærmest uopfyldelige krav. Men det er kun overfladen. En halv meter under overfladen handler programmet om nogle mennesker, der har nogle interessante forestillinger om virkeligheden boende under kasketten.

Et par ankommer til en fremvisning af et bondehus med bilen fuld af indbo. Fordi parret, ved at sætte et sofabord i alrummet og holde en plakat op i stuen, får undersøgt, om der er god kærlighedsenergi i huset. Jeg siger ikke mere. En anden kræsen køber kan ikke med løse ledninger. Han kan ikke udstå løse ledninger. I en ellers ret fejlfri patriciervilla opdager han pludselig en stump kabel, der forbinder et tv med en kontakt. Dumpet! ”Rod uden på er rod inden i”, udbryder han.

Parret, der tester kærlighedsenergi med et sofabord, og manden, der har løse ledninger på hjernen, har konstrueret deres egen virkelighed. De bor i en virkelighed, som de selv har fundet på, og derfor giver deres fikse idéer mening for dem. 100 procent.

Nu har Ikea konstrueret sin egen virkelighed. Ikea er nået frem til, at den følger myndighedernes anbefalinger om ikke at genåbne sine butikker - endnu - ved at genåbne dem - nu. Fra mandag.

Ret meget ud af det blå opfinder den blågule møbelgigant en regel om, at der ikke er hånd på bolden, hvis man spiller i sorte foldboldstøvler.

Jeg ved ikke, hvilke myndighedspersoner den svenske møbelgigant spørger til råds, inden den beslutter at gøre det modsatte af, hvad Sundhedsstyrelsen og Statens Serum Institut anbefaler. Men jeg har da et gæt: Anders Tegnell. Den svenske statsepidemiolog.

Ikea Danmark ringer til Anders Tegnell og spørger, om det er en god idé at lukke hundreder af mennesker ind i en forretning, hvor de kan daske rundt og røre ved varerne og stimle sammen omkring de nye modeller af Björksnäs og Kolbjörn. ”Absolut”, svarer Anders Tegnell, ”det er jo den svenske strategi. Fyldte lighuse og flokimmunitet”.

Nå. Måske har Anders Tegnell ikke været inde over beslutningen. Måske har Ikea helt selv opfundet sin coronapolitik. I hvert fald taler Ikeas talsmand udpræget svensk, da han gennemvædet af godhed forklarer, hvorfor Ikea følger myndighedernes anbefalinger ved ikke at følge myndighedernes anbefalinger. Hør selv:

”Jeg oplever ikke at vi trodser nogen anbefaling. Tværtimod så mener jeg, at vi følger dem ved at bidrage til at holde hjulene i gang på en forsvarlig måde”.

Åh, det er godt. Ret meget ud af det blå opfinder den blågule møbelgigant en regel om, at der ikke er hånd på bolden, hvis man spiller i sorte foldboldstøvler. Ikea kan med god samvittighed genåbne sine forretninger, fordi virksomheden ”holder hjulene i gang”.

Det er her, at Ikea kvalificerer sig til at deltage i næste sæson af ”Kræsne købere” på TV3. Ikea rykker ind ved siden af parret, der tester kærlighedsenergi med et sofabord, og manden, der har løse ledninger på hjernen.

Ikea har nemlig konstrueret sin egen virkelighed. I Ikeas virkelighed giver det fuldkommen mening, at Ikea gør det rigtige og gode, mens Ikea gør det forkerte - ifølge myndighederne. Og det giver fuldkommen mening for Ikea, at Ikea følger myndighedernes anbefalinger, mens Ikea ikke følger myndighedernes anbefalinger. Velkommen i Ikeas parallelvirkelighed.

Hvis danske forretninger gør som svenske Ikea, har vi balladen, og det er her, at kæden hopper af for de blågule. Ikea opfinder nogle regler om, at hvis man sætter håndsprit frem og holder snor i kassekøen, så viser man ansvarlighed og samfundssind. Nej, Ikea. Når man genåbner på tværs af myndighedernes anbefalinger, så underminerer man forsøget på at kontrollere, hvordan coronasmitten udvikler sig i Danmark. Punktum.

Det ægte samfundssind udvises af de små og store forretninger, der tager coronaforholdsreglerne alvorligt. For mange med økonomiske konsekvenser der rækker langt ud over hjælpepakkerne. Respekt. For en enkelt gang skyld kan svenskere måske lære noget af danskere.

Anders Heide Mortensen er kommentator på Finans og kommunikationsrådgiver. Cand.scient.pol. og tidligere pressechef i Erhvervsministeriet og Finansministeriet. Han kan kontaktes på anders@heidekom.dk.

BRANCHENYT
Læs også