Serier
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Det er på høje tid at pensionere VPN-forbindelsen

I løbet af de seneste måneder er vores måde at arbejde på blevet revolutioneret. Nu skal teknologien bare følge med.

Corona rammer verden

Ja, du læste rigtigt. En lang række virksomheder bør vinke farvel til VPN-forbindelsen. Ikke alle, men mange. VPN-forbindelsen er nemlig ikke et universalmiddel til at sikre, at virksomhedens medarbejdere kan arbejde fra andre steder end blot på kontoret.

Netop den holdning kan ellers være besnærende. Særligt med de seneste måneder frisk i erindringen. På mange arbejdspladser har VPN-forbindelsen nemlig været et vitalt teknologisk værktøj til at opretholde produktiviteten og afbøde de negative konsekvenser fra samfundets nedlukning. Den har fungeret glimrende som en midlertidig løsning til på kort tid at give medarbejdere mulighed for at arbejde effektivt hjemmefra.

Og dét er der mange, som har gjort. Både virksomheder og medarbejdere har fået øjnene op for de muligheder, hjemmearbejde åbner for. Færre forstyrrelser, øget work life-balance og ingen pendling for bare at nævne tre. Hjemmearbejde har således i mange brancher ændret karakter fra et medarbejdergode til en grundbetingelse for de ansatte. Derfor er det også essentielt at etablere løsninger, som skaber engagerede og produktive medarbejderne uden at gå på kompromis med it-sikkerheden – og her er der altså behov for andet og mere end VPN-forbindelser.

Virkeligheden er nu, at flere medarbejdere i vidt omfang kommer til at arbejde hjemmefra, og det betyder, at flere skal have adgang til forretningskritiske filer på andre netværk end virksomhedens eget. Angrebsfladen bliver kort sagt større, og samtidig er der et stadigt stigende antal cyber-trusler. Det er selvsagt en fælles betingelse for samtlige tekniske løsninger, virksomheder kan gøre brug af, men VPN-forbindelser har svagheder, som gør ovenstående udvikling problematisk:

  1. Når en bruger kobler sig på virksomhedens netværk, får denne adgang til hele netværket, uagtet at brugeren kun har behov for et udsnit for at have adgang til de nødvendige filer og programmer.
  2. Traditionelle VPN-løsninger kræver et engangs-login, hvorfor en hacker med en enkelt brugers loginoplysninger vil have fri adgang til firmaets netværk.
  3. Hver enkelt bruger skal køre et sikkerhedsprogram og opdatere både det og andre programmer. Med direkte opkobling til virksomhedens netværk kan den pågældende bruger nemlig risikere at inficere virksomhedens netværk, hvis vedkommende selv bliver ramt af virus eller anden malware.

Det er bare tre sårbarheder, som VPN-teknologien rummer. Derudover er løsningen udfordret af, at der kan opstå trafikale flaskehalse, når brugerne anvender cloud-baserede applikationer. I de tilfælde forekommer øget trafik til et datacenter, som påvirker ydelsen og brugeroplevelsen. Simultan brug af virksomhedens netværk kan således føre til nedsat ydelse eller begrænset adgang til visse applikationer for samtlige brugere. Kort fortalt: Hvis 5 procent af virksomhedens medarbejdere overfører store filer gennem VPN-forbindelsen, vil det påvirke hastigheden hos de resterende 95 procent af medarbejderne.

Før virksomhedsledere nu opgiver ævred med fleksible arbejdspladser og straks afskaffer hjemmearbejde, så lad mig slå fast, at der findes et alternativ: Såkaldte digital workspace-løsninger. Med disse får brugerne adgang til samtlige af de applikationer og informationer, som de skal bruge i deres daglige arbejde. Alt fra virksomhedsspecifikke programmer til SaaS-programmer som Office 365 og mobile apps. Det hele er samlet på én platform, som den enkelte bruger åbner og logger på ved hjælp af et browservindue – fuldstændig uafhængigt af om vedkommende logger på fra sin pc eller telefon.

Samtidig har digitale workspaces den fordel, at virksomheden løbende kan afkræve tjek af brugerens autencitet, så risikoen for hacking reduceres. Der bliver også brugt mindre båndbredde, og løsningen tilpasser sig automatisk til netværkets stabilitet og hastighed – og giver brugeren besked, hvis vedkommendes forbindelse forværres.

Samtidig bliver der automatisk registreret data på både brugsvaner og kvaliteten af netværksforbindelser, hvilke rapporteres til virksomhedens IT-afdeling, som kan tage affære og løse typiske udfordringer for brugerne. Dermed forbedres brugeroplevelsen, virksomheden oplever forøget sikkerhed, og produktiviteten går i vejret. Det hele i en enkel og skalerbar løsning, som gør det nemt for virksomheder at håndtere både fremgang og samfundskriser.

Og det giver grundlæggende god mening: For de færreste kan der herske tvivl om, at de seneste måneder har revolutioneret den måde, vi arbejder på. Derfor har vi også behov for at give de teknologiske værktøjer, der skal understøtte udviklingen, et gevaldigt eftersyn.

BRANCHENYT
Læs også