Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Min næste investering bliver en Zebra!

Siden techbølgen begyndte at rulle og for alvor satte iværksætteri og startups på landkortet, har vi hyldet Unicorn’en: Det lille firma, der voksede til milliarden målt i dollar. Stiftere og investorer har drømt fælles våde drømme om dette magiske væsen som det ultimative symbol på succes. Men er enhjørningen fortsat værd at stræbe efter?

I investeringssammenhæng har Unicorn’en længe været helten; et privatejet startup med en markedsværdi på 1 milliard dollar. Udtrykket opstod i 2013, da en venturekapitalist brugte den mytiske enhjørning til at beskrive den statistiske sjældenhed ved særligt succesrige start-ups.

Netop den statistiske sjældenhed og at Unicorn-definitionen er hæftet op på en astronomisk markedsværdi er værd at bide mærke i. Dette afspejler i høj grad, hvilke værdier meget af startup-kulturen er formet af, og enorme mængder energi og venturekapital har været rettet mod jagten på netop dét ene startup, som ville katapultere investorer og stifterne ind i uendelig rigdom.

Den lille statistiske sandsynlighed for at skabe en Unicorn resulterer i en indbygget forretningslogik, hvor afkastet fra denne ene – eller meget få – investeringer skal dække for hele den samlede portefølje, da størstedelen af virksomhederne forventes at knække halsen i racet mod Unicorn-status.

Spørgsmålet er, om denne logik fortsat er sund for samfundet helhed – og i lige så høj grad, om den fortsat vinder genklang hos fremtidens superiværksættere?

Noget tyder på, at der i stigende grad bliver stillet spørgsmålstegn ved Unicorn-tankegangen i iværksættermiljøet. Og det er her zebraen kommer ind. Zebra-bevægelsen opstod i 2017 netop som modreaktion til den traditionelle venture capitalist-model, hvor start-ups drives frem til eksponentiel vækst og markedsdominans for enhver pris.

Hvor Unicorn-kulturen er fokuseret på den vilde jagt frem mod næste kapitalforhøjelse og i sidste ende exit som det endegyldige mål, er Zebra-logikken baseret på at skabe langsigtede bæredygtige virksomheder, hvor profit og samfundsansvar går hånd i hånd.

Zebra-bevægelsen bygger på flere mantraer, bl.a. transparens. Det åbenlyse bliver sagt, og der arbejdes med gennemsigtighed både internt overfor ansatte og i forhold til kunder om f.eks. produkter og forretningsmodeller. Derudover er Zebra start-ups stolte af, at de er virkelige dyr og ikke magiske skabninger. De står ved, at de ikke er så få og mytiske som en Unicorn. Tilgengæld er de sociale flokdyr, som agerer ud fra ideologien om, at individuelle input resulterer i stærkere kollektiv produktion.

Zebraerne fokuserer på den langsigtede overlevelse, udholdenhed og kapitaleffektivitet. Og de stræber mod langsigtede regenerative vækst fremfor en hockey stick-tilgang. Deres mål er at opnå en fælles højere overlevelsesprocent end Unicorns, så et større antal nye virksomheder samlet set i sidste ende vil bidrage til samfundet som helhed.

Måske vigtigst af alt er zebraernes bevidsthed om, at de både er sorte og hvide: De er for profit og de er for purpose. Og dette er det centrale omdrejningspunkt for deres ageren og måde at opbygge og drive forretning på.

Zebra-tankegangen går i tråd med et stigende antal start-ups, jeg møder i vores arbejde med investeringer i grønt iværksætteri. Disse iværksættere ser ikke deres forretninger som et zero sum game. De arbejder ud fra et verdensbillede, som er langt mere co-operativt. De balancerer afkast med miljømæssige og sociale hensyn - og de er ikke drevet af våde drømme om en hurtig exit.

Det at bygge en Zebra betyder ikke, at der bygges noget småt, eller at du som stifter – eller investor - er uambitiøs. Og det udelukker ikke afkast eller exits. Mange af de iværksættere, jeg møder, er givet en del af fremtidens grønne løsninger – og en del af dem sandsynligvis fantastiske investeringer på sigt.

Vi skal som investorer også turde tænke nyt, og det er min klare overbevisning, at det altid har været god forretning at forny sig.

Nogle af dem vil måske opnå Unicorn-status. Men det er ikke det, der driver dem. Og det er ikke det, de søger fra deres investorer. Tværtimod leder de efter modige investorer, som har de langsigtede briller på, tør tænke i flere bundlinjer og deler overbevisningen om, at forretningen skal komme samfundet som helhed til gode.

Iværksættere udfordrer status quo. Det er derfor, de kan tiltrække kapital. Vi skal som investorer også turde tænke nyt, og det er min klare overbevisning, at det altid har været god forretning at forny sig. Ellers er man ikke en del af fremtiden. Jeg tror på den nye generation af grønne iværksættere og på flere bundlinjer. Så min næste investering bliver en Zebra.

BRANCHENYT
Læs også