Serier

Strategien er død i kølvandet på pandemien

Som ledere skal vi vænne os til, at tiden, da vi kunne arbejde med langsigtede strategiplaner, formentlig er borte for altid. 

Corona rammer verden

En række topchefer har den seneste tid fortalt, at pandemien har bevirket, at deres virksomhed digitalt har flyttet sig mere på tre måneder end på de tre foregående år. En stor del af denne digitalisering er igangsat og eksekveret uden store forkromede planer. Alligevel har fremdriften været både større og hurtigere end tidligere – og det har været accepteret, at initiativerne ikke var perfekte fra første færd. Det skal vi holde fast i.

Det er vist almindelig kendt for enhver topchef, at strategier udarbejdet før marts måned i mange tilfælde viste sig ubrugelige fra det ene øjeblik til det andet. Handlekraft og mod blev to afgørende elementer i enhver direktion, og jeg har hørt flere sige: ”Vi var nødt til at handle”.

Pludselig blev det legitimt, at nye initiativer ikke var perfekte fra første færd, men selvom pandemien har gjort behovet for løbende ændringer acceptabelt på et helt andet niveau end tidligere, så kræver det fortsat mod at sige: ”Vi gjorde X, men vi kan nu se, at det giver bedre mening at gøre Y og derfor justerer vi.”

Men hellere agere efter forholdene end holde stædigt fat i en begrænsende og forældet strategi. Hele ledelsesopgaven er jo mere end nogen sinde defineret ved evnen til - trods voldsomme udfordringer fra f.eks. en pandemi - at drive en solid forretning, give en god kundeoplevelse, bevare relevansen, udvikle og professionalisere virksomheden. Som ledere skal vi derfor vænne os til, at tiden, da vi kunne arbejde med langsigtede strategiplaner, formentlig er borte for altid.

Det er trods alt bedre, at strategien dør frem for virksomheden. Dét faktum har pandemien bøjet i neon.

F.eks. er det uden tvivl vanskeligt at definere en fast målsætning for virksomhedens digitalisering to-tre år frem. Dels ser nye teknologier hele tiden dagens lys, dels er markedet i konstant bevægelse, dels udvikles organisationens modenhed dag for dag. Ét er planer (som både kan være velunderbyggede og solide), og ét er virkelighed.

Virksomhedsledelse er en dynamisk proces – også selvom det vil udfordre ikke at kende f.eks. alle initiativer, ressourceforbruget og de specifikke mål fra start til slut.

Desuden er gevinsten ved at eksekvere og gå med noget, der er 80 pct. og så justere undervejs, ofte højere end ved at vente, indtil vi når 100 pct. Personligt kan jeg ikke sige mig fri for at have stået i spidsen for initiativer, hvor planen var snorlige, men hvor løsningen i praksis viste sig at sætte en uhensigtsmæssig ramme for organisationens mulighed for at løse arbejdsopgaverne.

Min læring er, at det er nødvendigt at have en accept af, at det er vanskeligt at kigge i krystalkuglen, og at det er ok at blive klogere undervejs - endog hvis det betyder, at det er nødvendigt at ændre på den oprindelige plan. Det er trods alt bedre, at strategien dør frem for virksomheden. Dét faktum har pandemien bøjet i neon.

Læs også