Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Hvorfor ender så mange interne IT-løsninger i skraldespanden?

Mange virksomheder vælger den billigste IT-løsning, men det kan ende med at blive en dyr løsning, når systemerne ikke giver god mening for medarbejderne.

Med et enkelt klik på mobilen kan vi i dag booke ferier, streame serier og foretage vores indkøb digitalt. Brugeroplevelsen for forbrugere er i verdensklasse. Men for medarbejdere er det en anden sag. Intern IT er ofte omkostningsstyret - en skrivebordsøvelse i at lave den bedste, billigste løsning for virksomheden. Ikke for medarbejderne, men for virksomheden.

Det resulterer i, at vi tænker teknologi før brugervenlighed. Og det skaber ineffektivitet, hvis medarbejdere bliver bedt om at banke et søm i med en skruetrækker, når det egentlig er en hammer, der er brug for.



De billigste IT-løsninger er i realiteten meget dyrere i form af tabt produktivitet, dårligere trivsel og øget frustration hos medarbejderne. Alligevel tænker de fleste virksomheder mere på den isolerede softwarepris og kortsigtede besparelser i udviklingsprojekter end på den forretningsværdi, der skabes ved at anlægge et holistisk perspektiv, hvor nytteværdien maksimeres ved at sætte medarbejdernes brugeroplevelse i centrum.

Der er brug for et opgør med dårlige IT-løsninger. I sig selv er det paradoksalt, at fremadsynede virksomheder i en moderne, digitaliseret verden tror, at de kan forblive konkurrencedygtige, hvis deres interne IT blot er standardiserede løsninger efter laveste fællesnævner. Hele nøglen til succes er, at det vi laver, ikke er til gene men til gavn for slutbrugeren.



I Danmark har Vestas vist vejen frem. Ved at forbedre deres interne IT-setup, så det matcher deres medarbejderes behov og udfordringer, har de årligt flyttet 400.000 servicetekniker-timer fra ikke-produktive til produktive timer på tværs af de næsten 10.000 serviceteknikere. I alt har det betydet besparelser for et stort millionbeløb.

Pludselig bliver brugercentrerede og værdiskabende digitale løsninger en god investering. Medarbejdernes brugeroplevelser er den næste store slagmark for virksomheder verden rundt, og sejrherren bliver dem, der leverer relevante, digitale værktøjer internt. Det sikrer ikke bare høj adoption, men også tilfredse og loyale medarbejdere, der føler sig hjulpet godt på vej.

Hvis vi skal sørge for, at interne IT-løsninger ikke tabes på gulvet, skal vi gøre op med den forsimplede måde at tænke omkostning og værdiskabelse på. Ellers ender vi med at bruge dyrebare ressourcer på at udvikle digitale løsninger, som intet løser for medarbejderne. I bund og grund er alle løsninger ubrugelige, hvis brugerne ikke bruger dem.

BRANCHENYT
Læs også