Fremtidens IT-chef bygger ikke IT. Hun bygger bro
IT-folk er vant til at oversætte mellem mennesker og maskiner, analoge og digitale processer, fortid og fremtid. Derfor er det IT-afdelingens ansvar at bygge bro til forretningen, ikke omvendt.
I sidste uge bragte Finans en klumme med overskriften ”Flere kvinder på it-uddannelser vil føre til bedre digitale løsninger til alle”. Men der er et spørgsmål, der er vigtigere, end hvem der udvikler digitale løsninger. Og det er, hvordan vi får alle med i den digitale rejse, vores virksomheder er på i disse år.
For ja, der er tale om en rejse. Og nej, der er ikke nogen destination i sigte.
Tværtimod skal vi indstille os på, at vi alle sammen kommer til at beskæftige os meget mere med teknologi, digitalisering og data de næste mange år.
Så hvordan får vi alle med?
Jeg har søgt svaret på dette spørgsmål i samtaler med tech-eksperter, topledere, innovationsfolk, rådgivere, forandringsledere, IT-chefer, HR-konsulenter m.fl.
Ingen ved tilsyneladende, hvad der skal til.
Jo, der skal bygges bro mellem IT og forretningen. Der skal nedbrydes siloer og skabes smidighed. Og alle skal være bedre til at implementere nye digitale løsninger. Hurtigere.
Men hvordan? Og hvor skal ansvaret for at få alle med placeres:
- Hos dem, der har det overordnede ansvar for hele virksomheden (topledelsen)?
- Hos dem, der har ansvaret for at uddanne og udvikle mennesker (HR)? – eller:
- Hos dem, der har ansvaret for at udvikle de digitale teknologier (IT)?
Der er andre muligheder, men de fleste peger på én af disse tre. Og det er min erfaring, at det kun er de virksomheder, der peger på IT, der tager ansvaret alvorligt.
IT har ansvaret for at få alle med
Hverken topledelsen eller HR har forudsætningerne for at bygge de broer, der skal bygges, og det har IT for så vidt heller ikke. Men IT har forudsætningerne for at få dem.
IT er vant til at oversætte mellem mennesker og maskiner, analoge og digitale processer, fortid og fremtid. Og det er denne erfaring, der skal til for at bygge bro til forretningen og sikre, at alle kommer med.
Men vi bliver nødt til at spørge igen: Hvordan?
Hvordan kommer IT fra at bygge IT til at bygge broer? Hvordan kan IT nedbryde siloer og skabe agilitet? Hvordan får IT alle til at implementere digitale løsninger hurtigere?
Svaret er enklere, end mange tror:
IT skal opsamle de spørgsmål deres brugere stiller og oversætte dem til løsninger, der matcher brugernes konkrete behov.
Lad mig give et eksempel:
Elgiganten kører i øjeblikket en tv-reklame, der i stedet for at fortælle om de produkter, forretningen sælger, opremser nogle af de spørgsmål deres kunder stiller:
Kan denne dims hjælpe mig med at lære et nyt sprog?
Vil dette få mig til at arbejde mere effektivt hjemmefra?
Kommer jeg til at føle det, som om jeg får kampen hjem i stuen?
Ved at opsamle og opremse kundernes spørgsmål gør Elgiganten tre ting:
- Bekræfter at de har hørt og forstået kundernes behov
- Skaber genkendelse og en oplevelse af, at de er på kundens hold
- Vækker tillid til at deres produkter er relevante for kunderne
Fordi Elgigantens produkter øjensynligt er svaret på vores egne spørgsmål, føler vi os ikke blot trygge ved at handle i butikken, vi lader dem også guide os i vores valg.
IT skal være svaret på forretningens spørgsmål
Det er præcis det, IT skal gøre for at bygge bro, nedbryde siloer og skabe agilitet. IT skal ikke producere tv-reklamer, men de skal bruge deres kollegers og kunders spørgsmål til at skabe genkendelse og tillid til de digitale løsninger, de udvikler.
Og det behøver ikke at være svært:
For nylig indsamlede IT-chefen i en stor international virksomhed over tusind spørgsmål og svar blandt sine kolleger. I stedet for at bede dem om at besvare de samme standardspørgsmål i et spørgeskema, inviterede han 1500 af sine kolleger til at stille hinanden spørgsmål om det, der fylder i hverdagen.
Takket være, ja, den digitale udvikling, var det nemt for IT-chefen at indsamle de spørgsmål, hans kolleger stillede hinanden. Og ved at behandle spørgsmålene som data, blev det meget konkret, hvor IT-chefen skal fokusere for at få alle med.
Ligesom Elgiganten skal vide, at det er følelsen af at få kampen hjem i stuen, der er afgørende for, hvilket tv-apparat de skal tilbyde kunden, skal IT-chefen vide, hvad der skaber de største udfordringer forskellige steder i virksomheden.
Kun sådan kan hun bygge bro - til forretningen og til fremtiden.
Pia Lauritzen