Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Det er ikke størrelsen, det er gørelsen

Det er forkert at se "stort" og "godt" som synonymer. For småt kan også være godt.

Fra tid til anden støder jeg på det synspunkt, at dansk erhvervsliv sakker bagud, hvad end det handler om, at vi mangler vækstvirksomheder, store virksomheder, danske børsnoteringer eller enhjørninger - firmaer, der har tiltrukket over en milliard dollar i vækstkapital.

Eksempelvis skrev Erhvervsstyrelsen for nogle år siden i en analyse, at ”det er en udfordring for dansk økonomi, at der ikke er flere små virksomheder, der vokser sig store. Akademiet for de Tekniske Videnskaber konstaterede på et tidspunkt, at der var skabt nul virksomheder med flere end 1.000 ansatte de seneste 20 år, og kaldte det en bekymrende udvikling. Et projekt blev startet med det mål at give Danmark ”flere store virksomheder med vækst og jobskabelse”.

Store virksomheder er et værdigt mål, ingen tvivl om det. Jeg tænker dog, at det altoverskyggende mål bør være, at vi i Danmark har profitable virksomheder: Jeg foretrækker 10 profitable virksomheder med 1.000 ansatte i alt, frem for én stor virksomhed med 1.000 ansatte, der går konkurs inden længe, fordi den ikke genererer overskud.

Vi ønsker profitable virksomheder, fordi det skaber arbejdspladser og lønindtægter og overskud, der kan beskattes og gøre os rigere som nation. Urentabel vækst mener jeg ikke er i vores interesse.

Erhvervsstyrelsen henviste i sin analyse til, at store virksomheder ”er mere produktive end små virksomheder”. Det afviser jeg ikke. Men videnskaben har sine begrænsninger i forhold til virksomhedsdrift, det har jeg ikke mindst selv bemærket som iværksætter. Jeg vil være påpasselig med at sige: Hvis du gør det her, så sker der følgende. Underforstået, at hvis staten laver en masse tiltag med et specifikt mål om at skabe store virksomheder, får vi lige netop store virksomheder og dermed højere produktivitet og i det hele taget større dansk velstand. For nogle virksomheder og i nogle brancher er det godt at være stor, og andre gange er det ikke så godt.

Der er gennemført flere undersøgelser - med forskellige konklusioner – af, hvorvidt store virksomheder er mere profitable end små. Stort er ikke altid godt. Store virksomheder har stordriftsfordele, men de har også bureaukrati.

Under alle omstændigheder er det ikke noget, staten kan gøre så meget ved. Jeg tror, at vi lader os bedrage, hvis vi tænker, at vi kan skrive en manual, hvori der står, hvordan vi videnskabeligt med specifikke tiltag øger dansk velstand med store virksomheder.

Hvis vi i stedet gør det nemmere og mere attraktivt at starte og drive virksomhed, med alt hvad det indebærer, skal iværksætterne nok finde ud af skabe profit, arbejdspladser, vækst og i sidste ende bidrage til dansk velstand – uanset hvilken størrelse virksomhederne så ender med. Det er ikke størrelsen, det kommer an på - det er gørelsen.

BRANCHENYT
Læs også