Serier

Den ”ufejlbarlige” corona-håndtering

Man kan undre sig over, hvorfor regeringen ikke tør indrømme fejl de mange fejl, den har begået under coronakrisen.

Corona rammer verden

”Der vil blive begået fejl” – sådan faldt ordene fra Mette Frederiksen på et af de første pressemøder i forbindelse med coronakrisen. Og målet helliger som bekendt midlet, og derfor er fejl i regeringen øjne tålelige, bare man når målet.

Nu er det bare således, at regeringens mål står uklart for mange. I begyndelsen af krisen var strategien at holde hånden under sundhedssektoren … i dag er strategien en anden. Hvilken strategi er uklart for mange.

Normalt ville man beklage og undskylde, hvis man begår en fejl. Men jeg mindes ikke, at hverken Mette Frederiksen eller Magnus Heunicke har beklaget nogle af de fejl, som er begået – men måske mener regeringen, at den er ufejlbarlig. I min optik er der begået eklatante fejl – så store fejl, at de får både instrukskommissionen og Tamil-sagen til at blegne i sammenligning. Derfor har jeg – lidt retrospektivt – samlet en liste over alle de fejl, som regeringen efter min mening, har begået i håndteringen af coronakrisen:

Der er givetvis en hel del mere, jeg har overset, men listen af fejl, vildledninger og misinformation er lang. Man kan undre sig over, hvorfor regeringen ikke tør indrømme fejl. Et gæt kunne være, at man i regeringen godt er klar over, at der er begået særdeles grove fejl i håndteringen af covid-krisen, men at man er nået så langt ud ad en tangent, at man de facto er nået point of no return.

Med andre ord vil det koste regeringen for meget troværdighed, hvis Mette Frederiksen og Magnus Heunicke i dag skal beklage deres politiske fejlhandlinger – og det kan jo koste betragteligt på den enorme vælgertilslutning, som de har opnået via denne sundhedskrise.

Læs også