Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Hurra - årets firmabil er grøn, men…

Selvom årets firmabil 2020 er en hybridbil, betyder det langtfra, at vi er i mål, hvis hver tredje bil på de danske veje skal være en elbil.

I år blev årets firmabil den grønnere Peugeot 508 hybrid. Foto: PR/Peugeot

Siden 2006 har fagforeningen Business Danmark kåret årets firmabil i Danmark, og for første gang er vinderen grøn. Valget er nemlig faldet på plug-in-hybridbilen Peugeot 508, hvis agenda er helt i tråd med de grønne vinde, der blæser for øjeblikket – herunder regeringens målsætning om, at vi i 2030 skal have flere end 500.000 elbiler ude at rulle på de danske landeveje.

Men hvis det skal lykkes, er det helt afgørende, at vi får firmabilisterne med. For de er om nogen katalysatorer for flere grønne biler på vejene. Firmabilister er nemlig dem, som hyppigst skifter bil, og når det sker, ender deres biler ofte på private hænder. Og eftersom de fleste firmabiler er leaset over en treårig periode, kan vi regne ud, at de fleste af de ca. 90.000 firmabiler, der i dag kører i Danmark, om tre år være privatejede.

Derfor er det vigtigt at sørge for, at der er et stort incitament til at købe miljørigtige firmabiler, og selv om hybridbiler som årets vinder ikke er 100 procent miljørigtige, er de dog et skridt på vejen - og et vigtigt et af slagsen.

En ny, stor undersøgelse gennemført blandt danske firmabilister viser da også, at flere end fire ud af fem af de adspurgte meget gerne vil skifte til en mere miljøvenlig bil, såfremt omstændighederne er til det. Men omstændighederne handler især om anvendelighed, og derfor er nogle af betingelserne, at man skal kunne køre længere på en opladning, end tilfældet er i dag - blandt andet ved hjælp af flere ladestandere - for eksempel på egen matrikel. Men disse kriterier er langt fra til stede i dag.

Der er blevet diskuteret flittigt i medierne, om målsætningen for grønnere biler er tilstrækkelig ambitiøs, eller om målet rettere burde være det dobbelte – altså en million elbiler på vejene i 2030 - hvis vi skal have klimaklokkerne til spille sødt. Men for mig er det afgørende ikke antallet men nærmere spørgsmålet om, hvilke metoder vi skal bruge, når vi skal bevæge os i den rigtige retning. For lige nu driver der mørke skyer hen over den danske bilpark.

Regeringen lægger nemlig op til at indføre en ekstra afgift på alle hybridbiler fra 2021 og frem. Og bevares; jeg er da godt klar over, at registreringsafgiften på biler i Danmark i forvejen er en af højeste set i forhold til andre lande - men hvis vi bare flytter den nuværende afgift på benzin/dieselbiler over til hybridbiler - og senere til elbiler - forsvinder en stor del af incitamentet og motivationen til at skifte til mere miljørigtige biler.

Derudover er der det problem, at mange leasingkontrakter udløber ved årets udgang, og af samme grund står rigtig mange mennesker lige nu over for at skulle vælge en ny bil at lease. Men hvorfor skulle man vælge den miljørigtige bil, hvor man dels endnu ikke ved, hvad afgiften lander på, og hvor infrastrukturen, dels endnu ikke helt er på plads? Jeg forstår i hvert fald godt, hvis det kan virke som en utryg løsning for mange.

Derfor vil jeg gerne opfordre til, at der hurtigst muligt – og hellere i går end i dag - kommer klare løsninger på de problemer. For ingen er interesserede i at handle i blinde, og slet ikke når det drejer sig om økonomiske beslutninger af den kaliber, som det er at investere i en bil.

Derudover vil jeg gerne opfordre til at øge fokus på infrastrukturen omkring elbiler og hybridbiler, inden man begynder at diskutere målsætningen for antallet af biler. For lige nu er vores infrastruktur slet ikke gearet til at håndtere det store antal af elbiler, der efter planen skal til at køre på vejene inden længe.

Hvis hver tredje bil skal være en elbil, skal der sættes langt flere ladestandere op, og der skal også udarbejdes en køreplan for, hvordan vi får langt flere ladestandere ud i private hjem – for eksempel ved at gøre det billigere via en form for fradragsordning.

Vi vil så gerne bidrage til den grønne omstilling, og det lyder bare så godt med en halv til en hel million elbiler på vejene. Men uden en god plan og tilstrækkelige incitamenter til at foretage det skifte, er det svært at se, hvordan vi skal komme til målet.

BRANCHENYT
Læs også