Dette er en kommentar: FINANS bringer løbende kommentarer fra specialister og meningsdannere. Alle kommentarer er udtryk for den pågældende skribents egen holdning.
Debat

Elbilkommissionen har glemt at spørge forbrugerne

Hvorfor undersøger man ikke, hvad der egentlig er grunden til, at der ikke er flere, der køber elbiler?

Nicolai Broby Eckert, partner, Simon-Kucher & Partners

Elbilkommissionen peger på, at der kræves væsentlige økonomiske incitamenter til dem, der vælger en elbil frem for en konventionel bil. De gældende tiltag er i hvert fald ikke tilstrækkelige. Elbilkommissionen foreslår derfor et tilskud på 2.500 kr. om året til dem, der vælger elbil.

Men hvad skal der egentlig til for at få folk til at købe elbiler? Det har Elbilkommissionen tilsyneladende ikke undersøgt. Intet tyder på, at Elbilkommissionen har testet, hvor meget forbrugerne er villige til at betale.

Hos Simon-Kucher & Partners rådgiver vi førende bilproducenter om prissætning, og ud fra vores kendskab til branchen kan jeg slå fast, at hvis man ikke nedsætter priserne på elbiler markant, vil det kun lykkes at motivere nogle få forbrugere til at vælge elbil. Et årligt tilskud på 2.500 kr. vil kun være incitament nok for de færreste. Den grønne omstilling vil blive bragt ned i sneglefart.

Selv her i 2020, hvor der ikke er registreringsafgift ved køb af en elbil til under 400.000 kr., er salget af elbiler begrænset. Trods fritagelsen for afgift er de små elbiler meget dyrere end tilsvarende benzin- og dieseldrevne biler. Eksempelvis koster en Hyundai Kona elbil 311.700 kr. mod 211.500 for en konventionel version. Derfor vil 2.500 kr. i tilskud kun få marginal betydning.

Elbilkommissionen skriver, at folk bør tage højde for andre omkostninger end selve købsprisen, når de skal beslutte, om de vil have en elbil eller en traditionel bil. Men én ting er, hvad folk bør gøre. Noget andet er, hvad de rent faktisk gør.

Vi har undersøgt de største barrierer i forhold til køb af elbil. Anskaffelsesprisen kommer ind på en klar førsteplads. Først derefter kommer f.eks. rækkevidde, opladningstid og design. En stor del af forbrugerne har mere fokus på prisskiltet hos forhandleren, end hvad bilen gennem hele dens levetid koster at køre i.

Det er mig en gåde, at man ikke fokuserer mere på betalingsvillighed. Mange forbrugere vil gerne gøre en indsats for klimaet. Men der er grænser for, hvor stor en ekstraregning de vil betale.

Nicolai Broby Eckert

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.