Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Elbiler bliver som en pakke Marlboro. Bare omvendt

Markedskræfterne er stærkere end Pippi Langstrømpe og den gode vilje. Nu venter elbilerne på en tur.

Er der noget som et godt, dybt hvæs af en Marlboro i buskene bag skolegården? Ja. Det er der. Politikerne syntes i efteråret, at børn og unge skulle finde på bedre ting at lære hinanden i frikvartererne end at inhalere, og derfor satte de tobaksafgifterne op, så en pakke standardcigaretter kom til at stige fra 41 kroner til knap 56 kroner.

Godt. Eller ikke godt. Men så blandede markedskræfterne sig. Markedskræfterne er stærkere end Pippi Langstrømpe og Mette Frederiksen tilsammen. Og muligvis Gud. Måske. Philip Morris International, der sælger Marlboro over hele verden, satte da bare deres priser på cigaretter ned i Danmark, så 20 styk fortsat koster børnevenlige 41 kroner.

Markedskræfterne har ikke nogen mening om noget, men er alligevel stærkere, når det handler om at forme verden og fremtiden, end alle politikere og kloge-Åger tilsammen.

Markedskræfterne skal man have respekt for. Markedskræfterne har ikke nogen mening om noget, men er alligevel stærkere, når det handler om at forme verden og fremtiden, end alle politikere og kloge-Åger tilsammen. Det gælder, når der skal forsvares markedsandele på markedet for cigaretter til nyhvervede rygere, der skal have storebror på 18 år til at købe nydelsesmidlet for dem. Og det gælder i andre sammenhænge.

Flere dage før Anders Eldrups transportkommission i går sendte sin rapport på gaden, var indtil flere toppolitikere klar til at lægge en check fra skatteyderne i hvert eneste handskerum i hver eneste elbil, der fremover blev solgt i Danmark. Det skete på bagkant af, at den socialdemokratiske regering i sit forslag til næste års finanslov varslede markante stigninger i registreringsafgiften på elbiler. Elbiler udgør 0,8 procent af den danske bilpark.

Det krævede ikke nogen enestående politisk analyseevne, at regeringen hermed lagde op til, at et eller flere partier kunne sikre elbilens overlevelse på det danske marked som en del af prisen for at stemme for finansloven, og at overlevelse muligvis kan blive til udbredelse, hvis køberne ligefrem får penge af statskassen for at købe en Tesla eller BMW i3.

Men foreløbig er vejbanen glat som sæbe for de fossilfrie køretøjer. Det kan ende i begge grøfter. Hvis regeringens forslag vinder, bliver elbiler alt andet lige klart dyrere fra nytår. Hvis blandt andet Det Radikale Venstres forslag kan samle flertal, står elbiler til at blive støttet af den kongelige danske statskasse og klart billigere. Alt andet lige.

Tilbage til de hostende rygere i buskene bag skolegården: Hvis man skal fastholde sine kunder i et marked, der er presset af konkurrence fra andre fabrikker og stærkt forhøjede afgifter til staten, må man som Philip Morris International gøre sine cigaretter billigere. Markedskræfterne har ikke nogen mening om, hvorvidt dette er godt eller skidt. Kræfterne finder som ledt af en usynlig hånd et prispunkt, hvor en bestemt markedsandel og afsætning kan fastholdes.

Hvis politikerne derfor nu synes, at de ligner fjolser, der er blevet kørt over af markedet, kan der være flere overraskelser i vente på bagsiden af transportkommissionens forslag. Bundtrækket i kommissionens forslag er at skrue på de løbende bilafgifter, så nul- og lavemissions-biler bliver klart billigere over deres levetid, mens benzin- og dieselbiler bliver klart dyrere. For eksempel kan en eldrevet Porsche blive mere end 860.000 kroner billigere over en 15-årig periode end den er i dag.

Ligesom Philip Morris er Porsche, der ejes af Volkswagen Group, en virksomhed, der skal tjene penge til sine aktionærer og indrette sig efter lokale markedsbetingelser. Det fører til et spørgsmål: Hvad mon Porsche vil gøre med sine priser og avancer på en eldrevet Porsche, hvis den danske stat snart begynder at lægge en check på mange hundrede tusinde kroner i handskerummet på hver bil? Du har to gæt. Det ene gæt er, at Porsche er for nobel en virksomhed til at give sine priser på elbiler i Danmark et turboladet trykseksten, hvis 90 medlemmer af folketinget stemmer bliver enige om at favorisere elbiler voldsomt. Det andet gæt behøver ikke nogen ledetråd.

Anders Eldrup, transportkommissionens formand, er tidligere departementschef i Finansministeriet. Det mærkede man i hans kommentar til rapportens anbefalinger, der lod forstå, at der var risiko for tågedannelse og dårlig sigtbarhed forude:

”Kommissionens analyser viser, at der ikke er en simpel vej til grøn omstilling af bilparken, som opfylder alle hensyn på en gang”.

Nej. Og så er det vist tid til en Marlboro.

Anders Heide Mortensen er kommentator på Finans og kommunikationsrådgiver. Cand.scient.pol. og tidligere pressechef i Erhvervsministeriet og Finansministeriet. Han kan kontaktes på anders@heidekom.dk.

BRANCHENYT
Læs også