Debat
Mine nyheder

Vi har ikke publiceret nogle artikler for nyligt i de emner, du følger. Søg efter andre emner her.

Du har ingen overvågninger endnu

Klik på ikonet for at overvåge
emner og journalister.

Husk, de grønne investeringer også gælder vores veje

Vores infrastruktur er en vital del af vores velfærdssamfund. Det må ikke glemmes i klimahandlingsplaner.

Grønne investeringer og en ambitiøs klimahandlingsplan skal ifølge regeringen reducere Danmarks CO2-udslip med 2 mio. ton i 2030. Man vil med andre ord fremme den grønne omstilling betydeligt i industrien, og regeringen foreslår at afsætte intet mindre end 16 mia. kroner over de næste år til den grønne omstilling i dansk industri.

Der er allerede flere gode takter i klimahandlingsplanen, og det er godt at se, at også energieffektiviseringer og grønne renoveringer er en del af de planer, der skal gøre Danmark til grønt foregangsland.

Med de grønne renoveringer håber jeg dog, at man vil huske på investeringerne i grønne veje, når den trafikale infrastruktur for de næste årtier planlægges og prioriteres.

Anlæg af nye veje, udvidelser og opgraderinger af vores eksisterende veje er en reel fremtidssikring af dansk vejnet og vejtransport, og vi må ikke glemme, at vores veje faktisk er en vital del af det danske velfærdssamfund på linje med uddannelse og sundhed.

Hvis vi skal opnå fuld effekt af de grønne renoveringer, vi iværksætter frem mod 2030, kræver det altså, at vi også øremærker budgetter til f.eks. grøn kørsel, elbiler, effektiv ladeinfrastruktur, energivenlige asfalttyper og klimavenlige veje. Alt andet vil være tabt fortjeneste, hvis ikke vores politikere og Danmark som nation formår at tænke en bæredygtig trafikal infrastruktur ind i en grøn fremtid.

Jeg opfordrer derfor vores politikere til at sikre, at de totale investeringer i veje sker i sammenhængende planer med visionære perspektiver for den grønne, trafikale infrastruktur langt ind i de næste årtier.

Det betyder blandt andet, at hvis vi skal have flere elbiler på vejene - i alt 1,1 mio. elbiler, der er klimarådets målsætning - kræver det, at vi forinden investerer i en landsdækkende ladeinfrastruktur, ligesom vi skal sikre, at både elforsyningsnettet og elproduktionen i sig selv har den nødvendige kapacitet.

Ligeledes er et forbedret og effektivt vejnet afgørende, hvis vi skal imødekomme de udfordringer, vi allerede nu står over for. Trængsel på vejene, konstante opbremsninger og biler, der holder i kø sviner mere end biler, der har nok plads på vejene. Derfor er det nødvendigt med tilstrækkelig kapacitet i vejnettet, så vi kan afhjælpe trængsel og reducere unødvendig CO2-udledning.

Der er masser af opgaver og forbedringer at tage fat på, og jeg er meget bevidst om, at alle ender skal mødes, hvis vi skal lykkes med en grøn trafikal infrastruktur frem mod 2030. Det er en svær opgave at løfte, men vigtigst er det, at vi ikke taber de langsigtede og grønne perspektiver på gulvet, der fortsat skal gøre Danmark, dansk økonomi og dansk velfærd til et konkurrenceparameter i fremtiden.

Derfor glæder det mig også, at vi hos Dansk Vejforening i denne uge præsenterer et grønt vejudspil, der skal danne grundlag for de valg, politikerne står over for, når klimamålene skal opfyldes mod 2030.

Vi ved allerede, at gode og grønne veje styrker konkurrenceevnen overfor udlandet. Og når vejene samtidig er et vigtigt led i dansk økonomi og Danmarks velfærdssamfund, er det afgørende, at vi træffer de langsigtede valg allerede i dag.

Hvor gode og hvor grønne veje, vi kan opnå i fremtiden, vil være resultatet af politiske beslutninger. Jeg glæder mig til en bæredygtig langtidssikring af trafikale forhold og infrastruktur i Danmark.

BRANCHENYT
Læs også